tisdag 19 maj 2009

Maken hâller pâ att ta Israeliskt körkort.
Nâgra lektioner räcker innan uppkörningen.
Missar man fâr man köra upp en gâng till, missar man en till gâng mâste man göra teorin pâ hebreiska. Om jag missar tvâ ggr kommer jag hota med självmord.
Pâ frâgan varför STOP skyltarna alltid stâr sâ lângt innan vägkorsningarna fick han svaret;
-Israelen har svârt att hâlla sig till regler, med skyten sâ lângt ifrân hoppas man pâ att han iallafall ska sakta ner lite när han väl är framme i korsningen. Mannen tillade dock att man mâste stanna ordentligt när man kör upp.
Jag har fortafrande inte fattat hur det gâr till med företräde. Varje gâng jag frâgar säger folk att det inte finns en högerregel, lite klurigt, jag fâr väl köra pâ känsla...

3 kommentarer:

anna of sweden sa...

Oj då ... och jag som tyckte att det var besvärligt att ta amerikanskt körkort ... :D

Katarina i Holon sa...

Du behöver inte tänka på högerregeln i stadstrafik eftersom det i ALLA korsningar antingen finns trafikljus eller lämna företrädeskylt eller stoppskylt. Har du ingen skylt i din körbana som säger stopp eller lämna företräde är det du som kör först. Och vid trafikljus så kan du köra när du har grönt, även vänstersväng utan att vänta på mötande. Här gäller regeln att har man grönt så har man. Inte som i Sverige att även om du har grönt men ska göra en väntersväng så måste du lämna företräde för mötande bilar. Det skulle aldrig funka här! Lycka till!

annai sa...

Åh vilken tur jag har som bor i EU och bara kunde byta ett körkort mot ett annat utan uppkörning!Lycka till båda två! Ni som lärt er köra i Paris kommer klara det galant! Tuta och kör bara!