fredag 24 juli 2009

Att handla pâ chouken är speciellt och väldigt, väldigt varmt.
Varannan fredag kör jag en runda för att köpa grönsaker och frukt till middagen, färskt bröd till bönen, samt färsk mynta, koriander och platt persilja.
Eftersom jag jobbat nâgra veckor hos en av veteranerna pâ chouken ( jag tror han haft sin lilla affär sedan 50 talet) är jag kändis och behöver inte pruta, priserna är korrekta sâ länge jag hâller mig pâ rätt sida om vägen.
Idag inhandlade jag en sân där pensionärs-kasse med hjul pâ sâ jag slipper bära. Jag fick noggranna instruktioner av frukthandlaren var jag skulle gâ och hur mycket jag skulle betala och när jag var pâ hemväg stoppade han mig med en rynka mellan ögonbrynen och frâgade hur mycket jag betalat- 60 shekel, precis som han sagt... han sâg nöjd ut och önskade mig Chabat shalom.
Priserna pâ chouken varierar lite pâ mânga ställen. Vi lurade aldrig nâgon, men kanske stoppades det i nâgra mindre fina jordgubbar längst ner i plastlâdan när kunden tittade bort. Folk som är rädda för att bli lurade är ofta sâ otrevligt misstänksamma att man fâr lust att lura just dem, för att de pâ nâgot sätt förväntar sig det, lite konstigt...

1 kommentar:

Katarina i Holon sa...

Jag tycker att det är så kul att handla på shouken på fredagar men jag jobbar alltid då...tyvärr.

Vi handlade förr på Shouk Ha Carmel, varje vecka i kanske 10 år. Saknar verkligen det.