måndag 20 juli 2009

Jag har redan skrivit metrar om Israelens sätt att köra bil och ni förstâr alla förnedringen i att vara tvungen att köra upp igen för en Israelisk kör-kontrollant för att fâ Israeliskt körkort. Obligatoriskt innan uppkörning; minimum 2 körlektioner.
Min lärare heter Jacques, han är runt 80 âr och det är värt varenda shekel att ta lektioner med honom. Han talar franska med rullande "r", kom hit precis efter -48 direkt i frân Egypten och berättar mer än gärna om hur livet i Natanya var pâ 50-talet.
Vi har kört förbi stället de levde pâ när de anlände, han har visat var tälten stod, var deras första hus lâg och vi har tittat pâ de äldsta kvarteren i staden där nâgra av de absolut första husen faktiskt finns kvar.
Ibland lär han mig att köra bil ocksâ, lite knep som tex ; "när du ska svänga, sätt inte pâ blinkersen förrän i sista sekunden. Om bilarna bakom ser att du tänker svänga blir de nervösa och vet inte om de ska bromsa eller köra om. Vänta tills du har en lucka, pâ med ljuset och kasta dig ut, fort som tusan..."
Jacques tycker ocksâ att det är onödigt att titta över axeln efter döda vinkeln och säger bravo när jag backar och fick-parkerar.
Netanya har endel ociviliserade kvarter där man kan stanna mitt i gatan och där alla eventuella regler ersatts av " största bilen har företräde", det är i dem kvarteren vi hänger mest.
Vi är ett radar par jag och Jacques, jag kör och han tutar med foten sâ de andra bilarna hâller sig i sina filer och inte kör pâ oss...

5 kommentarer:

Karin sa...

Hahaha, inte konstigt att israelerna kör som galningar med såna körlärare! ;) Jag behövde bara ta en lektion, fast jag valde iofs att ta en extra precis innan uppkörningen så att jag skulle vara lite mer van vid den manuella växlingen.

Jenny sa...

Ha ha, med såna spännande körlektioner skulle jag ta några extra bara för nöjes skull!

Sassa sa...

haha åh, har en känsla min körlärare inte skulle ge mig samma råd ;P

Svensk chekchouka sa...

Karin; min lärare skulle gärna vilja ge tio lektioner till, men jag är ocksâ slug...
Jenny; det är härligt med gamla människor.
Sassa; nja, mentaliteten är inte r i k t i g t den samma tror jag... ;)

Anonym sa...

BS"D

Vilken härlig prick! Man blir ju glad enbart av att läsa om honom!