onsdag 22 juli 2009

Klockan är sent, snart tolv. Imorgon är det den 23 Juli och vi har varit i Israel ett âr.
För exakt ett âr sedan var vi fortfarande uppe och bland all packning, febrila av nervositet ch förväntan. Vi stod och nosade pâ drömmen vi sâ länge försökt uppfylla.
Jag minns att jag slumrade till en halvtimma. Att det tog en timme att fâ in allt bagage i bilen som kom och hämtade oss.
Hur stämningen var pâ flygplatsen; grât, skratt och dans- folk dansade klockan fyra pâ morgonen, Israeliska traditionella danser och sjöng för full hals. Alla hade flaggor i händerna...
När flygplanet lyfte tänkte jag att allt vi hade ägt i Paris nu fanns med oss pâ tusentals meters höjd, ett helt liv i resväskor.
Jag minns när vi landade, tjuten när hjulen slog emot marken. Fotograferna, tv, välkomstkommitén, taxibilarna som väntade pâ att köra oss alla till vâra nya hem.
Framför allt minns jag känslan när taxichauffören vinkade av oss och vi stod här nere vid portuppgângen med allt bagage och tre förväntansfulla ungar.
Hettan, doften, fukten.
Grannarna som kom och knackade pâ, som omfamnade oss och sa " välkomna hem "
Jag ryser när jag tänker tillbaka pâ âret som gâtt, av välbehag och stolthet. Det har varit tufft, det är fortfarande tufft men vi kämpar vidare, envist och ihärdigt för om det är nâgot vi vet sâ är det att vi tillsist hittat hem.

7 kommentarer:

Jaacobi Natanel sa...

Grattisssssssssss :-)
Tiden går så fort, nästa gång du nämner det, så har det gått 10 år :)
Can you imagine, and welcome home our own swedish chekchouka

Karin sa...

Och jag ryser när jag läser. Det är så kul att höra din entusiasm och din positiva inställning som aldrig verkar svikta. Israel är ju inte alltid ett lätt land att anpassa sig till. Kramar!

Jenny sa...

Grattis på ettårsdagen! Och jag håller med Karin, beundrar din positivitet och entusiasm! Roligt att höra att ni hittat rätt...önskar er all fortsatt lycka!

Katarina i Holon sa...

Jag är så glad för er skull! Kram!

Anonym sa...

BS"D

*Ler* Nu sitter jag här med tårar i ögonen igen! Jag är så lättpåvärkad! Grattis till ert första år i Israel och må ni få många till minst lika lyckliga år i framtiden!

Svensk chekchouka sa...

Chabat shalom till er alla!

Jacobi; Tack !ja-a tänk om tio âr, dâ kanske jag talar, skriver och äser obehindrat. pffff

Karin; entusiasmen sinar inte, jag tror pâ det här landet.

Jenny o Katarina; tackar

verdroyz ; jag började nästan grina pâ jobbet när jag berättade att jag firade ett ârsdagen. Tack för dina lyckönskningar och chabat shalom!

Lillie plein damour sa...

Snif, jag kommer i hâg den dagen som om det var i gâr.
Jag är lycklig för er skull och längtar tills att fâ dela lite av ert liv sur les terres saintes.
Puss