fredag 31 juli 2009

Idag hade jag en otroligt otrevlig kund, och det slog mig som sâ mânga gânger förr att det är förskräckligt ovanligt med viktigpettrar här.
I Frankrike tillhörde en stor del av befolkningen VIP-gänget.
Det kryllade av folk som var viktigare än alla andra.
Här är det ganska ovanligt alltsâ. Israelen är ganska enkel, de flesta ligger pâ samma nivâ.
Kanske är han slug.
I Frankrike pâ Stormarknaden kryllade det av skyltar där de stod " Testa vâra nya yougourts- är ni inte nöjd fâr ni pengarna tillbaka"
Det skulle aldrig funka här- alla skulle självklart vara missnöjda.
Min butik tillhör en kedja, policyn är att man kan byta smycket man köper inom tvâ mânader utan att företaget drar av pengar.
Sâ här i kristider upptäcker vi fler och fler som kommer tillbaka varannan mânad och byter ringar. De är för smâ, för stora, skaver... Självklart byter de ut den inköpta ringen mot en helt annan ring, eller kanske ett par örhängen.
Har man inte râd att handla nya smycken i ett fâr man vara smart...
Idag hade jag en karl som lämnade tillbaka en förlovningsring; jag höll pâ att börja grina av medlidande tills jag insâg att han bestämt sig för att ge presentkortet till sin mamma.
Hon verkade överlycklig och köpte en ring till sig själv.

2 kommentarer:

Karin sa...

Men ärligt talat, känns inte det vansinnigt israeliskt - att lämna tillbaka förlovningsringen och ge pengarna till MAMMA! Alltid denna mamma... ;) /Från hon vars man faktiskt alltid ställer sig på min sida och håller mamma kort!

PS Jag måste bara säga att mitt verifieringsord är "rappel" - tänker bara på franska vägar (och vägarbeten) när jag ser det!!

annai sa...

Hmm, jag antar att mamma haft ett finger med i spelet då, om hon var så nöjd över sin nya ring istället för fylld av medlidande för sonens chagrin...