fredag 31 juli 2009

Tio meningar man bör undvika i Israel.



1. Vad billigt!! Plötsligt säger försäljaren att han talar i dollar och inte i Shekel.

2. Vad dyrt! Försäljaren blir förbannad och hâller lâda i en timme om hur fantastiskt bra hans produkt är och hur fantastiskt okunnig du är som tycker att den är dyr.

3. Nej tack, jag är inte törstig. Det funkar inte, du kommer att fâ nâgot att dricka iallafall sâ säg ja direkt, du sparar tid!

4. Jag är frân Sverige. Alla har varit i Sverige, eller känner nâgon som varit där. Om det handlar om en kompis, eller kompis kompis ringer de upp personen i frâga ( händer ofta) sâ att du fâr prata med honom ( japp, 99% är män), helst pâ Svenska.

5. Jag gillar inte Humousse. Bättre att ljuga om sâ är fallet. Det är sett som enormt avvikande, kanske tom associalt att inte gilla humousse.

6. Den sista, i feminin form האחרונה " haakharona" med kh ljud i halsen och skorrande r. Det gâr inte att uttala, peka istället.

7. Jag har inte sagt varsâgoda ( framför kakfatet ). Att utfodra barn här är ungefär som att ge vargarna mat pâ kolmârden. Ingen här skulle fatta vitsen med att lâta dem vänta pâ ett ord innan de börjar äta.

8. Nej, nu regnar det! Det regnar sällan, man hör aldrig nâgon klaga över regn här - tvärtom-man välsignar regnet, eller tackar G*d för att Genesarets sjö kanske höjs nâgon millimeter.

9. Hur tar jag mig till närmaste... Svaret är alltid yachar-yachar = rakt fram. Landet är smalt, kanske är man rädd att be folk ta till vänster, det kan sluta illa, antingen i havet eller hos de argsinta kusinerna.

10. Sist men inte minst, Skäll aldrig pâ dina barn offentligt. Israelen är extremt barnkär och du kommer bli tvungen att redogöra för orsaken till ditt utbrott. Barnen kommer att fâ godis och kakor och alla kommer titta pâ dig med förakt i blicken...

Chavoua tov, god vecka, vâr helg är slut och imorgon väntar arbete igen...

7 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Haha, stämmer bra!! Shavua tov till dig också, kram!

S sa...

Tack för ovärderliga tips och en allmänt trevlig blogg!:)
Om en månad flyttar jag till Ein Vered, hoppas att du har tid med en fika nån gång!
Mvh Susanna

Svensk chekchouka sa...

Susanna!! Vad kul!! var ligger Ein Vered? mâste kolla!! Jag har tid att fika.

J. sa...

Haha, stammer fantastiskt bra! (fast ang. nummer 4 sa har jag aldrig varit med om att de faktiskt har ringt upp personen med det samma. De vill garna gora det, men jag har lyckats slingra mig undan varje gang. Och tur ar val det, for jag har ingen aning om vad jag skulle saga...)

Och angaende nummer 5... jag ogillar verkligen humus och i borjan talade jag om det. Folk reagerade ibland som du sager, men lika ofta hande det att personen ifraga sa "men det ar bara for att du inte har provat humusen pa Humus Abu X!! Kom med har sa ska du fa ata RIKTIG humus!"
och det var nastan annu jobbigare.
For ingen kunde ju tro pa att "nej, jag gillar verkligen INGEN humus!" sa da fick man sitta dar och ata upp en portion man tyckte var superacklig...

PEC sa...

Fniss, jag som tyckte det var svårt att lära mig att leva som Amerikanerna :-) Roligt att läsa vad som "gäller" i Israel. När jag läste om hummus så tänkte jag på filmen Zohan med Adam Sandler för där i gör de ALLT med hummus. Den hummus vi kan köpa här kan vara riktigt god.

TinTin sa...

Väldigt bekant! Samt "Rega, rega!" när man försöker fråga npgot i butiken samtidigt som 8 andra redogör för vad de behöver... ;)

Katarina sa...

Kul läsning!