torsdag 27 augusti 2009

Den nya aupairflickan har kommit.
Det är alltid svârt att byta au pair, varje gâng det kommer en ny vet jag ju att de âker efter ett âr ungefär, men under mânaderna som gâr glömmer jag bort mer och mer att de har ett eget liv och en egen familj och varje avsked är upprivande.
Nâgra mer än andra, men det gör alltid ont.
Vi brukar göra en paus mellan flickorna pâ nâgra veckor, vi behöver tid att smälta och vänja oss vid tomheten innan vi börjar pâ ny kula.
Vad som slâr mig är hur fantastiska Svenska flickor är. Sâ rara, trevliga, ärliga, enkla och gulliga.
Det är nâgot oidentifierbart som gör att ett förtoende installeras redan frân början.
Jag har under âren lânat ut Visa kort, bilen, lämnat flickorna ensamma en helg med barnen utan problem, nâgot jag inte tror att jag hade gjort med flickor av en annan mentalitet.
Mannen hâller med, lite fascinerad över denna lätta och öppna mentalitet och flickor som anpassar sig som kameleonter till en ibland helt ny kultur.
Vi är helt enkelt perfekta vi Svenskor!

6 kommentarer:

annai sa...

Visst är vi! Min man och jag håller med ;-).
Det handlar ju också om att ge och ta. Du behandlar dina flickor som familjemedlemmar och de visar ansvar och pålitlighet. Behandlar du dem som "tjänstefolk" som säkert många familjer gör så får du inte samma öppenhet och närhet.

Svensk chekchouka sa...

vi försöker, arbetet i sig är ju ganska oglamoröst.

TinTin sa...

Håller med Anna - plus att jag tror att det också har med vår inställning att "alla är jämlika" och endast i positiv bemärkelse den här gången! ;)
Jag förutsätter att tjejerna är lika bra på att göra jobbet som jag är och försöker inte vara ngt annat än en kollega och familjemedlem... Då är det lätt ge igen med samma mynt.

Anonym sa...

Hi,
How are you? Am I right in thinking that you have already been in Israel for over a year?
Shabbat Shalom from France.

Katarina i Holon sa...

Nya tjejern var helt underbar! Tjejen innan också! Antingen har du väldig tur, eller så har du ett sjätte sinne för att välja bra aupairflickor!

anna of sweden sa...

Japp! Det är vi! ;)