lördag 24 oktober 2009

Igâr satt jag och tittade pâ alla barnen, de satt vid ett eget bord, 9 stycken fantastiska barn... Runt bordet talades flytande franska, svenska, engelska och hebreiska. Ingen av barnen var över 12... De var högljudda och skrattiga, inga kommunikationsproblem, det som inte gick pâ ena sprâket funkade pâ det andra eftersom de inte hade nâgot gemensamt sprâk som alla förstod flytande.
Barn till föräldrar med tvâ sprâk och flera ursprung blir öppna och otroligt sociala, de finner sig lätt i nya situationer och har en fôrmâga att kommunicera som är imponernade!

2 kommentarer:

TinTin sa...

Vilken otroligt härlig kväll det var! Så gott och trevligt, avslappnat och livat i alla åldrar. Våra barn var mer döda än levande på vägen hem (världens trafik - vad fasen gör folk på vägarna vid den tiden????) och 3 av 4 slockande. Bastet ylade som besatt tills vi lade henne i sängen, avslutande med jag vill inte soooovaaaa...zzzz" ;)
Jag hoppas så att vi ses snart igen.
KRam!

Katarina i Holon sa...

Jag håller med TinTin!! Jag och barnen somnade som vanligt i bilen innan vi hann komma ut ur Netanya! Mycket folk på vägarna fredag kväll, på väg hem från shabbatfirande!