söndag 28 mars 2010

Min dag i bilder















Idag har vi varit i Quesaria. Det ligger bara en halvtimme härifrân och är verkligen vackert.

Vi strosade bland ruiner, drack kaffe och ât glass. Balsam för en trött och utarbetat själ.

Nu i kväll har vi letat hametz. Det görs varje âr kvällen innan Pessach. Man gömmer bitar av bröd i huset ( i alluminiumpapper sâ det inte smular ) och sâ letar barnen med hjälp av levande ljus och under tystnad.
Varje gâng de finner en brödbit viftar far i huset med kniven i rummet, sâsom han sett sin far och farfar göra.
När den cermonin är färdig räknas all eventuell bortglömd hametz i huset som damm.
Den hametz jag städat undan i lâdor är sâld via internet vilket betyder att jag inte äger nâgon förbjuden mat alls. Jag kan alltsâ gâ och lägga mig med gott samvete!
Imorgon börjar Pessach, den judiska pâsken- vâr favorithögtid!

5 kommentarer:

TinTin sa...

Ha en underbar Pessach och hälsa hela familjen från oss.
Jag ska hem till en kompis, så att jag inte behöver sitta alldeles allena i huset!

Svensk chekchouka sa...

vad skönt tintin, ingen ska behöva var själv pâ pessach! Vi ska fira med en Algerisk familj i âr, det ska bli kul, men ag lagar lite traditionell tunisisn mat och tar med sâ vi inte känner oss bortkomna...
Kram vännen, och hag sameh!

Tove sa...

Vackra foton! Glad påsk till dig och din familj.

Katarina sa...

Åh, va kul att du delar med dig.. Vackra bilder!

malin2 sa...

Vackra bilder!
Ha en underbar Pessach!