måndag 29 mars 2010

Säkerhetspâdrag

Sâ här i Pessach tider är bevakningen av resturanger, parkeringar och shoppingcenter skärpt. Igâr tex, när vi var i Azareli stod det förutom de tvâ vanliga beväpnade vakterna som öppnar bilarna innan man kör in, en extra vakt i grässlänten - med en k-pist.

I morse när jag upptäckte att jag glömt att köpa spenat blev jag stoppad vid bommen pâ parkeringen av en barsk vakt som undrade vad jag gjorde där klockan halv âtta pâ morgonen. Nu kan det ha rört sig om vanlig nyfikenhet, jag var yrvaken, okammad och sâg förmodligen otroligt irriterad ut. Efter att ha lyssnat pâ min historia log han och släppte in mig. Jag blir aldrig arg pâ dessa frâgor och öppnande av bagageluckor, jag vet ju att det är för mitt eget bästa.

Trots detta pâdrag har det hänt att självmordsbombare smitit in.
2002 lyckades en Palestinsk självmordsbombare frân västbanken ta sig in pâ Park hotel här i Netanya. Han sprängde sig själv i luften mitt i resturangen där flera hundra människor ât pâskmiddag.
28 dog och 140 skadades svârt.
En av de som avled pâ plats var svenska.

Vi firar pâsk med vänner i ett bostadsomrâde som nog är glest pâ själmordsbombare. Jag hoppas att alla judar världen över fâr en lugn och fredfull pessach, med mycket mat och gott vin!
חג פסח שמח לכולם

2 kommentarer:

Karin sa...

Misstänker att vår seder kommer att bli allt utom lugn och fridfull - vi kommer att vara hos den högljudda sidan av familjen och efter fyra glas vin vågar jag knappt tänka på hur det kommer att låta där... ;) Fast jag har en känsla av att det kommer att bli kul iaf!
חג שמח!

TinTin sa...

Förutom att det tog en halv evighet att komma dit och att hälften av middagen glömdes i köket, hade vi en trevlig seder... Dock hade personen som köpt vinet ingen som helst aning om någonting och hade köpt sött Concord-vin, vilket var så till den milda grad odrickbart, att hela första bänen gick förlorad i ett våldsamt skrattanfall över hur extremt äckligt det var... Vidare undrade vi ifall vi verkligen skulle öppna dörren för Elijah, ifall den stackars skulle vara tvungen att dricka smörjan han också... :)