söndag 18 april 2010

sprâkproblem del 5011


Bilen har pajjat.
I Tel aviv.
Samtidigt som mellansonen blev magsjuk.
Min vardag är bâde glamourfylld och spännande.
När de ringer frân garaget är maken irriterad och blir ännu mer stingslig när han fâr höra priset pâ reparationen.
Han suckar och har sig och när garagekillen undrar om han gâr med pâ en lagning svarar maken uppgivet och väldigt grinigt;
- Ken, ein li brikha! (istället för ein li brira som betyder jag har inget val)
-Ja, jag har ingen swimmingpool.

Fransmännen hör inte skillnad pâ khé-ljudet som sitter strax under r- ljudet i halsen, de blandar hejvilt och ibland blir det extra kul.
Asflabb!

8 kommentarer:

annai sa...

ASG!!! Åh vad du får mig att skratta idag!!!
Men det kan vara nog så upprörande att inte ha en swimmingpool en varm dag...

Freedomtravel sa...

Haha, det är verkligen inte lätt när man är i ett nytt land!
Jag minns väldigt väl när jag var 17, bodde på Island och argt sa till en påstridigt kille "Háttu!" (Klä av dig!) istället för "Haettu" (Sluta!)
Haha...

TinTin sa...

Ingen swimmingpool... Det är ett elände! Stackars maken.
Fast Freedomtravels felsägning var nästan ännu roligare. Iallafall i efterhand.

Katarina sa...

Härligt med dessa språkförbistringar!

Svensk chekchouka sa...

annai, vad kul att jag förgyller din dag med skratt

freedomtravel; asgarv!!! det var den roligaste felsägning jag hört!!
Killen mâste varit överlyclig!

Tintin; eller hur!

Katarina; jag tycker det är superkul, och alla nadra ocksâ ;)

Katarina i Holon sa...

Jag skrattar för jag vet hur det känns!! Hur många gånger har man inte sagt fel?

Jag kommer ihåg en gång när jag sa "Ani sota" iställer för "Ani shota" Jag ville alltså säga att jag dricker men sa att jag var pervers!!

Svensk chekchouka sa...

Katarina; hi hi hi, folk är nog ganska vana här. Jag tycker att de skrattar med hjärtat pâ ett vänligt sätt. det är viktigt att kunna skratta ât sig själv, att inte ta sig själv pâ allvar.

Karin sa...

Man förstår ju att han är upprörd - jag skulle också vilja ha en pool! ;) Jag vågar knappt tänka på alla felsägningar jag har gjort/gör.