måndag 20 september 2010

Vem är du Sverige?

Jag tycker faktiskt att jag som utlandssvensk, gift med en "blatte" och judinna har rätt att tycka till om valet.
Nu baxnar ni väl men jag är vare sig förvânad eller chockerad. Det här har jag förutspâtt för tio âr sedan.
Jag har levt i Frankrike sedan jag var nitton. Ett större land som socialt utvecklingsmässigt sätt är före Sverige. Jag har sett invandrarhatet växa, känt mig hotad som judinna, jag har t om sett Le Pen gâ om Socialdemokraterna i presidentvalet. Jag har sett runt i min bekantsakpskrets och undrat vem som röstat extremhögern. Känslan är fruktansvärt obehaglig.
Nej, jag är inte förvânad och jag tycker att de demokratiska partierna bör rannsaka sig själva. Om 5.7% av Sveriges befolkning röstar pâ ett Nazist parti, pâ ett utlänningsfientligt parti är det dags att se om vissa punkter. Hittils i Sverige har inget parti kunnat ta upp invandrarproblem utan att känna sig lite farligt högerextrema. Men det finns ett invandrarproblem i Sverige ocksâ, precis som i de flesta länder. Frâga invandrarna själva fâr ni höra.
Jag vill inte uppröra nâgon, men problemen i Rosengârd och Landskrona har gâtt jorden runt vid det här laget. Särskilt skâningarna stämplas idag som rasister hela bunten, mânga pâstâr att de aldrig känt sig riktigt svenska, pâ facebook kan man läsa ganska roliga kommentarer om skâningens mentalitet. Varför röstar just skâningarna pâ extremhögern?
Man mâste som politiker ta tag i alla problem, att sopa under mattan fungerar inte. Att lämna en arg grupp själv, utan uppsikt är farligt. Idag skäms Sverige. De kan de gott göra.
Vore jag helyllesvensk med riktigt svenska barn skulle jag nog ocksâ rodna av skuld. Nu tillhör jag en utsatt grupp, mitt namn är arabiskt, min religion är judisk, mina pojkar är omskurna- det kan inte bli sâ mycket värre.
Det finns emellertid en positiv baksida. Kanske vâgar de andra partierna ta tag i en hittills förbjuden domän ; rasismen i Sverige och en mer eller mindre misslyckad invandringspolitik.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag försöker se positivt på det hela därför ställer jag hoppet till dina två sista rader.

PEC sa...

Jim har förespått detta. Politikerna har varit alldeles för mjäkiga under alla år att tillslut blir det bakslag. Jag är inte förvånad.Jag har kännt hatet mot min familj av helt andra anledningar. Jag är gift med en amerikan och militär tillråga på allt, mina pojkar är också omskurna inte pga av religion utan kultur och att de skall vara lika som sin pappa. Jag har suttit och gapat av chock då min svägerskas bästa kompis satt och förklarade för mig att mina pojkarns omskärelse är lika som kvinno könsstympningen i Afrika. Hon själv har varit otrogen, blivit gravid med sin älskare och tagit abort (tydligen är det helt OK).Hon sitter med den typiska pekpinnen. Hon har inget annat än hat mot USA (och säkert Israel) fast att åka och shoppa till New York går jättefint. Det är en högljudd människa (inte första gången hon "attackerat" mig) men det finns fler för jag har sett blickarna och ögonbrynslyften. Jag har även suttit tyst och lyssnat på vad Amerikanerna verkligen gör i mellanöstern. Ingen idé att ens börja förklara för de har sin åsikt och inget kan ändra den även om jag skulle komma med något annat. Can´t argue with stupid. Oj, nu blev det långt. Jag vet inte om du fått försvara judarna och Israel när du varit i Sverige?. Tur att vi bor långt borta nu när "kriget" kanske brakar loss i "neutrala" Sverige. Kram

Freedomtravel sa...

Jag är inte heller förvånad, även om jag tycker att det är tråkigt. Det ENDA positiva SD skulle kunna föra med sig är att de kan tvinga de andra partierna att ta upp frågor kring integration och invandring. För självklart finns det problem också i Sverige, och frustrationen växer när ingen vågar prata om det.
/Skåning(ursprungligen)och icke-rasist ;)

Svensk chekchouka sa...

lena; man ska behâlla sitt hopp sâ länge det gâr!

PEC; ja som amerikansk militärhustru har du med all säkerehet fâtt höra bâde det ena och det andra. Jag känner igen bristen pâ energi att försvara som du beskriver- ibland orkar man bara inte och sitter tyst istället.

Freedomtravel; precis sâ tycker jag med!