torsdag 16 september 2010

Yom Kippour


Yom Kippour närmar sig med stormsteg. Imorgon eftermiddag runt klockan fyra slâr vi oss ner för en sista mâltid. Jag har inte kollat tiderna men gissar att det är slutätet och slutdrucket from klockan halv sex till klockan halvsju dagen efter.

Barnen fastar inte, inte innan Barmitzvan vid tretton ârs âlder, men redan vid tio âr kan de börja med att t ex hoppa över frukosten.

Ungefär 65% av Israels befolkning fastar pâ Yom Kippour. I vârat kvarter som är internationellt fastar nog över 80%. Den stora Synagogan är överfull sâ det hâlls Gudstjänster i samtliga skolor och endel daghem sâ att alla ska fâ plats. De flesta klär upp sig, gärna i vitt, det är en vacker syn när vi tittar ut över kvaretet. Förra âret slog sig en Etiopisk familj ner under palmerna i parken precis nedanför vardagsrumsföntret- de är sâ fina i sina traditionella dräkter.

De som inte fastar samt de flesta barn under 12 cyklar. Eftersom det är förbjudet att köra bil pâ yom kippor stängs alla vägar av- inklusive motorvägen. Det betyder att man kan cykla överallt- säkert en härlig känsla.

Yom Kippour är i regel det sista som överger en judisk familj, det är den heligaste dagen pâ det judiska âret, dagen dâ de flesta, även de som aldrig gâr i synagogan eller ens firar chabat minns att de är judar.
Det är en lâng dag- en svâr dag. Att inte äta är förskräckligt- att inte dricka ännu värre. Fastan avslutas i en överfull synagoga där de flesta män hâllit till hela dagen. När rabinen blâser i shofar hornet är fastan över. Det är en mäktig känsla, svâr att beskriva.
Idag ska jag handla, en stor middag innan fastan och en efter mâste förberedas. Det första man äter efter fastan är nâgot sött. Som svensk-tunis-fransk-israelisk familj har vi enväldigt röstat fram sockerkakan som den absolut bästa kakan att inta efter 25 timmars självsvält, tillsammans med citronsaft och en kaffe.

7 kommentarer:

Tove sa...

Ja länge leve sockerkakan!! ;D
Hoppas ni får en fin helg!

ExPIAtriate sa...

Ah vad intressant att lasa och mums med sockerkaka! Under Ramadan vet jag att manga bryter fastan med sota dadlar och mjolk.
Vad ater man for sarskild mat under Yom Kippur, finns det typiska ratter for just denna hogtid? Hur lagas de till? Jag ar sa nyfiken!
Hoppas det blir en fin helg med familj och vanner!
Kram!

Ulrika från Rosh Pina sa...

Mina barn har fastat innan de har blivit 13 år.Generellt tror jag att många barn börjar att träna innan de är 12 år för tjejer och 13 år för pojkar.Min son som är 14 år är inne på sitt 3 år och min dotter fastade fullt ut förra året även fast hon bara var 10år, men det är ju inget tvång som du skrev.Personligen tycker jag att det är svårast att inte få dricka, maten kan man klara lättare.Ulrika din blogg är toppen, vill önska dig och din familj:
!שנה טובה, גמר חתימה טובה וצום קל

Svensk chekchouka sa...

Tove; Sockakâka säger min svarfär och fâr nâgot drömskt i blicken! Tack!

ExPIA; Man ska alltid bryta med socker. Kvällen innan äter sefardiska judar couscous och ashkenazim ris. Varken jag eller maken gillar att äta coussous innan för man blir sâ himla törstig- sâ vi äter ... pasta. Inte bara, Kyckling i ugn, potatis, sallad, soppa och frukt och kaka till efterrätt. sedan tar vi "korken" man doppar en bit bröd i vatten och sväljer sist. Makens farfar hade nâgon vetenskaplig teori om att korken gjorde fatsan enklare... Tack!

Ulrika i Rosh Pinna; heeej!! Vad kul att se en till israelisk Ulrika!! ( jag har ju ett riktigt namn ocksâ, utöver chekchoukan ) Vad kul att du tycker om bloggen! Jag ska försöka peppa storkillen att fasta lite i âr- han fylde just tio. Kram och "tsom kal"

annai sa...

N undrade oroligt om du är tvungen att vara tyst under 24 timmar också... Då skulle man kunna snacka om umbärande... ;)
Lycka till gumman. Jag kan tänka mig att det blir lite extra hårt i år eftersom det infaller så tidigt.
Kram

Svensk chekchouka sa...

Annai; asgarv- för mig vore det det ultimata... nej, tack och lov kan man prata. det finns faktiskt de som inte pratar pâ Kippour- som bara ber. Fniss, jag hör alltsâ inte till den skaran kan du hälsa N... Det blir varmt, och lite kämpit- men det är ju bara ett dygn. Kram

Helly på vift sa...

Visste faktiskt inte att judar hade en fastar-dag. Intressant!

Hoppas det blir en speciell dag för dig och din familj.

Kram!