torsdag 10 februari 2011

Vad är exotism?

Nâgot som sticker ut frân vardagen man lever i.
När jag var liten pâ sjuttiotalet i Nyköping var färgade människor väldigt exotiska.
Päron med gorgonzola i ugn ocksâ...
Den mest exotiska händelsen pâ länge kom i form av ett mail ifrân Ingrid.
En inbjudan till en kibbuts i Norra Israel där det ska frossas i semlor och annat gott i slutet av februari.Semlorna bakas pâ plats och de som reser lângväga ifrân kan t om sova över.
En riktig svensk semelfika, pâ en kibuts ett stenkast frân Libanon.
Exotiskt sâ man fâr gâshud...

7 kommentarer:

Susanne sa...

Så mega-cool du verkar vara!
Underbart att våga följa sina drömmar så som du gör.

(och modigt även av din man om fattat saken rätt.....dvs han är en arab som bor i TelAviv? =) UNDERBART!

Svensk chekchouka sa...

Susanne; mega- cool, ha ha. Mina drömmer lever jag iallafall. Fast maken är jude precis som jag, med rötter i Tunisien.

Ulrika från Rosh Pina sa...

Semlorna bakas inte på plats, de är redan färdiga när vi kommer dit.Sedan att alla andra tar med sig något annat i kaffebröd, för det finns makar och en del av barnen som inte gillar semlorna, hur man nu kan tycka så? Jag vet inte om det finns möjlighet att sova över, men jag hoppas att ni kan komma iaf,hjärtligt välkomna!

Jenny sa...

Jag hann med fyra semlor under min vecka i Sverige, supergott!

Svensk chekchouka sa...

Ulrika, det stod i inbjudan att man kunde sova. Jag tyckte det var mysigt att erbjuda det till nyinbjudna som mig som faktiskt egentligen inte känner nâgon ( förutom dig dâ)
Jag hoppas att vi kan komma, det är verkligen ett supermysigt initiativ!
Kram

Svensk chekchouka sa...

Jenny; FYRA semlor- mumsfilibabba!!

Jojo sa...

Hade det inte varit för att jag är kvar i Sverige i slutet av februari, så hade jag försökt bjuda in mig själv. Jag är galen i semlor...