söndag 13 februari 2011

Min logiska tioâring.

Idag kom tioâringen hem och berättade att de lär sig om katastrofer i skolan. Inte bara krigssituationer utan även tsunamis, jordbävningar och översvämmningar.
De fâr instruktioner om hur de ska bete sig, hur och var man tar skydd etc.
Just jordbävningar är nâgot som sonen tycker är superläbbigt sâ det är ju skönt att de tar upp ämnet i skolan. Vi lever ju i en region där det faktiskt finns stor risk för ordentliga jordskalv.

Tydligen ska de testa gasmasker om nâgon vecka.

-Usch sa jag, jag gillar inte gasmasker, det verkar sâ otäckt att andas i dem.
Han sâg pâ mig och svarade.
-Det som är otäckt med en gasmask mamma är att ditt liv hänger pâ den. Om den fungerar eller inte. Det är det som är läskigt, inget annat.

Jag tror att han börjat bli stor min lilla klimp.

8 kommentarer:

Katarina sa...

Här får mamma svar på tal! Härligt svar!

ExPIAtriate sa...

Wow!! Klockrent!

Anna sa...

Smart kille! Av egen erfarenhet vet jag att det läskigaste med gasmask är om man glömmer ta av locket innan man sätter på sig den...Hände mig under gulfkriget, sittande i ett igentejpat rum i Ramat Gan där de flesta missilerna föll ner. Tur man har en uppmärksam make, då pojkvän! Panik!

Ulrika från Rosh Pina sa...

Va klok han är....kan bara säga att igår så sa min dotter att det hade varit en jordbävning....jag kände inte av den, men min dotters klassrum är på andra våningen och de hade känt av den, var t.o.m barn som blev rädda....tyvärr så har detta hänt några gånger redan under detta läsår....lite skrämmande?

Jenny sa...

Han har så rätt din smarta kille! De har så mycket att oroa sig för i liten ålder här, mina barn oroar sig för krig, jordbävning och vattenbrist..tunga saker för små barn tycker jag.

johanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Oj! Här har jag gått hela livet och inte vetat att denna blogg fanns! Jag har sträckläst (på jobbet tyvärr) och bara måste sluta läsa nu och jobba istället : )
Jag har alltid varit så ointresserad av allt som hade med religion att göra, men ska nu gifta mig med en engelsman av ryskjudisk börd. Han är inte heller religiös men medveten på ett helt annat sätt pga av sina föräldrars uppväxter som judiska flyktingar från Ryssland under ett brinnande 40-tal.
Sverige är eller har varit så skyddat och jag känner att jag lär mig mer genom att se din värld genom dina ögon. Lång och krånglig kommentar kanske. Men bara välmenande! Vänligen A

Svensk chekchouka sa...

Anna, fy vad läbbigt. Jag ryser av blotta tanken, har ju svârt att andas i hissar!

Ulrika; Det stora skalvet kommer ju snart. Jag är minder rädd nu än när vi bodde pâ sjunde vâningen. Usch vilket land vi valt ;)

Jenny, ja , de blir liksom stora sâ fort, jag hâller med!

iamannahoj; välkommen!! Tack för din kommentar, jag blir glad att di intresserar dig för din blivande makes rötter, det är viktigt. Kram