onsdag 25 maj 2011

Olaglig affärsverksamhet och könsinriktade aktivieter pâ dagis.





Ibland skickar mina svenska kompisar svenska insändare till mig. De roligaste handlar om dagis..
Fröken sa till Pelle att klänningar är för flickor och inte pojkar, jag känner mig upprörd och Pelle kränkt. Könsroller pâ dagis är tydligen allvarliga grejjer som ger sömnlösa nätter och allvarliga samtal med personalen.



Min flicka gâr pâ religöst dagis. Pâ fredagarna bär flickorna kjolar eller klänningar.


En chabat mamma och en chabbatpappa väljs. Flickan tänder ljusen och pojken höjer glaset med druvjuice, pojken bär kippa och flickan täcker hâret med en vit liten spets sjalett.
Alla barnen leker och stökar till men det är bara flickorna som städar, killarna ligger ner pâ madrasser pâ golvet och slappar under tiden- nää, ja ba' skämta. det sista är inte sant!

Pâ dagis pâgâr även andra aktiviteter. Man kan inhandla hemmagjord sylt, färspressad olivolja, inlagda oliver och citroner. Om man vill kan man även beställa en chabat mâltid.
Etty tar bara emot cash money och kassan finns i en av lâdorna i köket.
Kommersen gâr bra, olivoljan är otroligt god och även föräldrar vars barn inte längre gâr pâ dagis kommer förbi och handlar ibland.
Why not?


Storsinta människor tycker det är kul om dagispersonalen kan tjäna nâgra extra slantar.

1 kommentar:

Katarina sa...

Mmm, gott med dessa oliver... Är det lärarna som gör sig en hackla på detta, eller?

Ha de gott!