söndag 22 maj 2011

Ett bloss eller tvâ...



Igâr kväll stötte jag pâ en av mammorna i barnens skola.

Hon var pâ urbra humör. Hon kramades och talade om hur vackert det var med eldar ( Lag Baomer), hur fantastikst det är att leva och hur mycket hon älskade sina barn.

Efter fem minuters eufori skrattade jag och undrade vad hon ât till frukost, nâgon särskild juice som gjorde att man sâg livet frân den positiva sidan?

Hon svarade med att sätta fingrarna framför munnen och inhalera.

Hon hade rökt en joint.

Vi bor i ett ganska chict kvarter. Dyra lägenheter, fina bilar, väluppfostrade barn och silikonbröstade mammor.

Upper middleclass.

I Israel röker de flesta, oavsett social nivâ och de flesta verkar vara vid sina sinnens fulla bruk.

Det är väl med det som med alkohol; sâ länge det inte gâr till överdrift är det ofarligt.






8 kommentarer:

Tina sa...

Oj. Säg det inte till svenskar. Det är ju verkligen tabu! Men alkohol kan de hälla i sig hur mycket som helst... Själv har jag aldrig provat droger eftersom det sitter så djupt rotat i mig att det är fult, fel och farligt. Men druckit mig full har jag gjort massor av gånger.

Tina sa...

Oj. Säg det inte till svenskar. Det är ju verkligen tabu! Men alkohol kan de hälla i sig hur mycket som helst... Själv har jag aldrig provat droger eftersom det sitter så djupt rotat i mig att det är fult, fel och farligt. Men druckit mig full har jag gjort massor av gånger.

Freedomtravel sa...

Kulturellt olika hur vi ser på det där... I Sverige är det som sagt tabu. Till viss gräns är det säkert inte värre än alkohol (eller tvärtom, alkohol kan säkert vara mycket värre många gånger). Samtidigt förstår jag att Sverige tycker att det är bra så länge vi kan behålla vår tabufeeling, ytterligare droger tillför väl inte samhället åt direkt positivt...?

Jojo sa...

Jag håller med i din konklusion, eftersom jag anser att den okänsliga uppdelningen av alkohol och "droger" i allmänhet är extremt missvisande och ett prov på ett löjligt hyckleri. Jag har sett mycket droger i mina dagar, och själv använt en del, och min erfarenhet är att alkohol är en av de droger som skapar mest våld, beroende och olycka för anhöriga. Och trappstegsteorin som säger att en joint leder till en sil i armen är rent trams och något som faktiskt främjas av att man likställer gräs och heroin. Förnuftiga föräldrar som informerar sina barn på ett realistiskt sätt, i kombination med att inge förtroendet att de alltid kan komma hem eller ringa hem oavsett tillstånd, utan att få bannor, tror jag är den bästa grunden man kan ge sina barn.

Anna sa...

Jag håller inte med dig när du skriver att "de flesta" i Israel röker joint. Jag vet att många provat i sin ungdom men jag känner ingen som gör det som vuxen och absolut inte när de har barn. I vår israeliska bekantsskapskrets är det inte ens någon som röker cigaretter! Jag tycker att det är urskönt att de inte missbrukar alkohol heller, till skillnad mot våra svenska grannar...

Anna sa...

När jag skrev "missbrukar alkohol" blev det fel. Jag menar "dricker mer än ett glas vin"...

Svensk chekchouka sa...

Savr till er alla:
Ja, Freedomtravel, visst har du rätt i att det är bätre ju mindre droger det finns.
Jag har egentligen ingen synpunkt pâ det hela. Inlägget var mer för att belysa hur olika man kan se pâ gräsrökande och att det kanske inte är en sân " big deal". I vâr bekantskapskrets röker faktiskt de flesta dâ och dâ, det chockerar mig inte det minsta.

TinTin sa...

Nä, där sitter medelklass-duktigaflickan från förorten stenhårt. Gillar INTE!
Det är ju fint hon blev så glad och kärleksfull, men med barn...? LIka litet som att en liten drink på morgonen för att vara glad och nöjd när man kör till skolan känns helt rätt. :)