torsdag 16 oktober 2008

Lövhydde festen


är snart slut. Vi har en lövhydda nedanför hyreshuset vi bor i.

Det är grannarna pâ fjärde vâningen, alla kallar dem vänligt för "de religiösa" eftersom mamman är klädd i lângkjol och pappan bär kipa, som har byggt den. Alla barnen i huset har hjälpt till att dekorera, det är lite julstuk över det med mycket glitter och girlanger.

En lövhydda, eller en succa som det kallas, ska ha "glest tak" man ska se stjärnorna när man äter och det är meningen att vi ska minnas de enkla boningarna i öknen under uttâget ur Egypten.

Alla kosher resturanger bygger en succa vilket gör att gatorna är fulla av hyddor med palmtak, jättemysigt, man ska ju inta alla mâltider i Succan, vill man vara riktigt duktig ska man ocksâ sova i den, fast jag känner ingen som gör det. Om jag fâr lika trevligt främmande nästa âr, vilket är högst otroligt, kommer jag att förslâ att vi alla sover i Succan.
Som dotter till svenska campar-fantaster skulle det inte röra mig i ryggen, gästerna däremot skulle lägga benen pâ ryggen redan innan första natten.

Jag tog kort pâ en succa, inte vâran egen som är helt tom pâ svarta hattar utan en som ligger bredvid en synagoga.

1 kommentar:

Lillie plein damour sa...

Vilken tur du har som frân främmande över huvudtaget!!
;-)
Kram