lördag 18 oktober 2008

Râttan i pizzan...


I förrgâr var vi och käkade lunch med ett par kompisar. Tjejen är född i sydFrankrike och hade talat med en kompis pâ telefon tidigare under dagen. Kompisen berättade en hemsk historia som fick alla att gapskratta. En Canadaire ( ni vet de där flygplanen som brandmännen använder för att hämta vatten i havet och släppa pâ eldsvâdor i skogen) hade lyckats hämta upp en dykare i sin tank, dykaren hade hittat alldeles sönderbränd upp i bergen ovanför Cannes, med vâtdräkt och allt. Hemsk död sa alla och skrattade. Jag var tvungen att kolla och sâg dâ pâ nätet¨att det är en modern folksägen, en Fransk " Râttan i Pizzan"...
Jag undrar vilka râttan-i-Pizzan historier folk berättar här, det finns ju lokala versioner av folksägner. Endel historier är sanna även fast det lâter som sägner, jag har jättelust att berätta om familjen som ât frukost i ett litet samhälle bara nâgra kilometer frân där vi bodde i Frankrike och som fick glass-splitter i kaffet eftersom en Afrikan trillade igenom glasverandan, han hade gömt sig under flygplanshjulen och sögs ut när det var dags att landa. Jag vet att jag redan berättat den historien för alla jag känner och att den bara är hemsk och inte ett dugg kul. Det är politiskt okorrekt att skämta om flyktingar, dykare upprör mindre och dessutom är det bara ljug...

4 kommentarer:

Victoria sa...

Den där historien om dykaren har de till och med haft som handling i en gammal SCI vil jag minnas. Grissom och hans polare hade ett fall med en söderbränd dykare i ett träd.

Svensk chekchouka sa...

när jag tänker efter känns det som om jag hört den flera ggr. I somras hörde jag en annan historia om en kille som köpte falska crocs pâ stranden och fick amputera foten pga av en konstig allergi, den historien verifierade jag inte, kändes inte som det behövdes...

Lillie plein damour sa...

Jag har hört om Afrikanen som trillade ned i en trädgârd inte längt frân Roissy! Har inte tänkt pâ att OM det hade varit sant, varför hade han inte trillat av tidigare?
Kram

Svensk chekchouka sa...

lillie, de gömmer sig pâ ett ställe under landningshjulen, när planet landar tar det ju ner hjulen och de sugs ut och ramlar ner, det hände âtminstone tre ggr under vâra âr i norra paris.