onsdag 10 december 2008

Födelsedagar...


När barnen fyllde âr pâ 70 talet bjöd man pâ kalas hemma med fina inbjudningskort. Fiskdamm, târta och saft och sâ fick "födelsedagsbarnet först"...

I Frankrike i de judiska kretsarna har födelsedagar fâtt enorma proportioner. Man bjuder pâ catering mat, hyr in clowner och andra som underhâller barnen.
I Israel, i kvarteret vi bor i, är det födelsedagsinbjudningar minst tvâ ggr i veckan och jag har förstâtt att man mâste gallra lite bland alla färgglada inbjudningskort.
Här hyr de lek-lokaler med karuseller och rutchbanor, en familj blâste upp hoppslott i parken och hade inhyrd Dj, man kan ocksâ hyra spelrum med elektroniska spel eller bara âka till parken och utfodra barnen. Man delar ut inbjudan och sätter även upp plancher pâ skolan, jag tycker dessutom det verkar som alla i klassen regelbundet bjuds, ingen verkar vara glömd.
Man ser ofta enorma grupper barn som sitter i avspärrade delar av parken och äter, dansar eller gör nâgot annat organiserat. Avspärrningen görs med snören med ballonger av familjen som organiserar kalaset och ingen utomstâende fâr gâ innanför... ungefär som i VIP-hörnan pâ Parisdiscoteken jag härjade pâ i min ungdom...

Ingen verkar störas av att man spärrar av allmänna omrâden pâ det viset och jag tycker att det är en bra lösning, de som inte har râd eller lust att slänga ut pengar pâ hyrd lokal fixar sig en egen i naturen. Har man 50 ungar blir omrâdet stort, har man bara 25 lite mindre... Praktiskt värre!

3 kommentarer:

PEC sa...

I Spanien var det samma sak med vissa partyn som värsta jippon. Calle gick på en privat skola så många där hade ju pengar att spendera :-) Här hyr man in sig på ett party ställe med barnaktiviteter så det är inte alltid dyra grejor. Jag har märkt att de bästa och roligaste partyn är de som är hemmagjorda. Vi hade ett soldat party för Calle i Spanien och barnen var helt eld och lågor över hinderbana, "överlevnads klass", vattenballong krig etc. Hel lyckat.
Kramis

Svensk chekchouka sa...

vilken bra idée! Ja inte behöver det vara sâ lyxigt ett kalas för att ungarna ska ha kul, det tycker inte jag med! Vi kommer nog köra ballongvarianten.

Unknown sa...

Mycket smart men â andra sidan skulle det inte fungerar här i frankrike där man inte ens fâr gâ pâ gräsmattorna i stadens parker.