torsdag 22 januari 2009

Att vara utlandssvensk lâter väldigt exotiskt.
Jag vet att ni är mânga som hemligt drömmer om att ge er iväg, men som aldrig riktigt vâgar ta steget.
Livet utanför lâter kanske mer spännande, flärdigare, ovanligare än livet i Blekinge eller var ni nu bor.
Vi lever inte som er, iallafall inte vi som gift oss med osvenska män.
Vardagen hos en utlandssvensk i Syd Europa eller i Israel är full av faror i hemmet. Strömgivande köksapparater, halvtrasiga sladdar, fuktskadade badrum. Varje gâng jag slâr pâ varmvattenberedaren pâ morgonen är jag barfota och tanken att "nu är min sista stund kommen" slâr mig alltid, jag trycker ändâ och hittills har jag inte fâtt en elchock.
När vi flyttade in här märkte vi ganska snart att vâra elapparater inte var adapterade för Israel, man fick ström i sig om man kom emot stâl-delen av diskmaskinen, eller när man öppnade micron. Vi bestämde oss för att ha flipflop pâ oss i huset för säkerthetsskull och vande oss efter en vecka. Barnen upptäckte desvärre fenomement och samlades runt diskmaskinen för att ha "pet - tävling"
Nu har alla apparater fâtt nya jack eller vad det heter och vi kan gâ barfota igen.
I förrgâr kände jag att det luktade konstigt och upptäckte att uttaget till tvättmaskin och torktumlaren i grovköket var alldeles svart. Läskigt, det kunde ju ha fattat eld! Mannen som är av den slöare sorten fick eld i brallan och bytte ut jacket direkt, eller nästan, det tog bara 24 timmar.

6 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

ASG.
Ja jag funderar pâ att sälja och dra i väg sâ där....mot Afrika och köpa mig en hydda nâgonstans, med en flygplats inte lângt i frân sâ barnen kan komma och hälsa pâ.
I hyddan mâste jag ju ha elektricitet, annars kan jag inte fâ nâgon dator och sedan mâste det finnas telefonjack i hyddan, annars kan jag ju inte jobba ordentligt för vâra wifi usb hubbar fungerar aldrig när man har lust att de skall fungera,oftast lägger de av när man är uppe i ett stort jobb som man lagt ned mycket tid pâ och som man tänkte skriva klart hemma, poff sâ sitter man där utan internet och kan inte göra nâgonting. Tillbaks till hyddan...det jordstampade golvet mâste täckas över, med parkett och de öppna hâlen i väggen som i Afrika kallas för fönster mâste täckas igen och ruta mâste sättas in, annars kan kackerlackorna komma in...

Ja du ser, det ser glamouröst ut att bo utomlands, ofta sâ ses vi som lite mer bekväma finansiärt sett och oftast sâ har vi brytning pâ sprâket när vi kommer hem à la kusinen i Amerika som kommer hem och avslutar varenda mening med, you know.

Jag saknar dig, det var svârt att se dig âka men jag är glad över att Ni trivs och vänner kan inte vara svârt att hitta sâdana godingar som ni är.
Je vous aime.

Katarina i Holon sa...

Men vad har ni för knepiga hushållsmaskiner??!! Här i Holon är vi väldigt ordentliga med jordade ledningar och jordfelsbrytare!

Håller med dig om att livet som utlandssvenskt känns extra lyxigt just nu....skrattar ironiskt...så här olyxigt har jag nog aldrig haft det!

Svensk chekchouka sa...

skâl lillie, i rosa champagne!
katarina, inga kontakter var jordade när vi flyttade in! life gets more exciting that way liksom...

anna of sweden sa...

Hej!
Vad kul att du hittade in till mig och lämnade en kommentar. Nu ska jag kika runt lite här hos dig.
Hälsar Anna i Philadelphia

Karin sa...

Håller med Katarina, livet i Netanya verkar ju livsfarligt - här i Rehovot kör vi också med jordade kontakter. Fast det är klart, vårt kylskåp förvandlas till en frys så fort lampan i det fungerar, fast det gör den nästan aldrig så det är inte så jobbigt.

Svensk chekchouka sa...

Anna of Sweden: Tack för kommentar och välkommen âter!
Karin; asg