söndag 18 januari 2009

Eldupphör.
Sedan klockan tolv i natt Israelisk tid.
För de som bor i södra Israel börjar vardagen igen, 8 missiler har landat i söder sedan eldupphöret utropats.

I flera Europeiska tidningar har analyser av Hamas strategi publicerats.
Hamas själva är tysta. Kanske har de egentligen ingen strategi, eller kanske är den väldigt hemlig.
Av nyfikenhet googlade jag pâ franska, svenska och engelska men hittade inget uttalande, tillsist fann jag Hamas program ( "chart" pâ engelska )
Det är en ganska svâr text, full av religiösa citat och komplicerade ord.
Där ser man att Hamas är en del av " De muslimska bröderna" ( Les frères musulmans), en organistaion som förbjudits i bâde Syrien och Egypten pga dess fundamentalism och extremism.
Vad vill de dâ?
De sex första artiklarna handlar mest om G*d, att det är g*ds lagar som râder och ingen annas ( Sharia) .
I sjunde stâr det att de ska uppfylla G*ds önskan och döda alla judar, hur judarna ska försöka gömma sig bakom träd och stenar ( jag antar att träden och stenarna symbolisrerar Västerlänningarna) träden och stenarna kommer att säga "det ligger en jude bakom mig, kom och döda honom". Bara ett träd kommer at finnas kvar bakom vilket alla judar mâste gömma sig, jag antar att det trädet är Israel.
Vidare kan man läsa hur den enda lösningen för det Palestinska folket är det heliga kriget, att medverka pâ konferenser med kristna och judar är farligt, de vill bara konvertera muslimer, medverkan pâ en konferens är förräderi ( förräderi mot sin egen stat straffas med döden enligt sharyia lagen) OJ, det mâste vara svârt att förhandla med sâdana männsikor, fast Europeerna vet hur man gör, de säger iallafall att det finns alternativ.
Man talar om att rena barnen frân den "intellektuella invasionen" i skolorna, barnen mâste bli bra jihad-soldater och i det fallet är kvinnan värd lika mycket som mannen , kvinnan stâr för barnens uppfostran, det är tack vare henne barnet blir en bra krigare och om hon bestämmer sig för att kriga själv behöver hon inte frâga sin make om râd.
Skâl för eldupphör dâ, och för fred...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag hâller just pâ att läsa om Det muslimska brödraskapet och det är en mycket obehaglig läsning sâ jag läser ett kapitel i taget lite dâ och dâ.

Svensk chekchouka sa...

gör det, och bunda om det blir för läskigt.
Kram

Emilia sa...

Du har ingen länk till den texten? Håller på med ett arbete i skolan och detta skulle vara användbart då.

Svensk chekchouka sa...

emilia ; http://www.gremmo.mom.fr/legrain/voix15.htm

texten är översatt av en forskare pâ CNRS till... franska. Jag har bott nästan 20 âr i Frankrike och läser franska som jag läser svenska.