tisdag 20 januari 2009

Ny sprâkkurs, kanske den sista, och lite nytt blod i klassen.
En av flickorna kommer frân New York, hon har lämnat 12 syskon, en pappa och en mamma för leva här i Israel - själv. Hon pluggar pâ dagarna och arbetar som "mamma" pâ ett fosterhem för barn som har föräldrar men som av olika, och ganska tragiska anledningar inte klarar av att ta hand om dem. Jag frâgade var hon bodde och hon svarade att hon sov i barnens sovsal. I hennes lilla grupp fanns barn mellan fem och nio âr.
Ibland stöter man pâ folk som man blir imponerad av, den här flickan ser ut som ett barn, men har en styrka och en godhet som iallafall fick mig att ta ett steg tillbaka av beundran.
Jag bet mig i läppen för at inte grâta när hon berättade sin historia, jag tyckte det lät som en manuset till en film eller en bok.

2 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Skriv hennes liv dâ, du har början pâ boken och resten fâr du hitta pâ själv!
Du, har du grattat mig i dag eller fâr jag gratta mig själv pâ min 25 ârs dag?
Puss

Jaacobi Natanel sa...

Blev glad av denna inlägg! it is always good to see such a person with a good hearth. Wish her good luck from me :) and thank her for making it a better place on this earth.