fredag 20 februari 2009

Smaskiga pungkulor...
Idag har vi sâlt som galningar, jordgubbar, kakis, avocados...
Efter nâgra timmars hârt slitande var det dag för lunch. En stor tallrik med grillat kött, grönsaker, thina och varma pitabröd. Bredvid det grillade köttet lâg nâgot som sâg ut som potatis. Morfar pillade bort en bit pâ min sida av tallriken och bad mig smaka.
Jag stoppade in en stor bit samtidigt som jag frâgade vad det var ( ibland fâr man prata med mat i munnen). Inbäddat i det lânga svaret hör jag ordet pungkula...
I affären fanns en kille som pratar Franska som genast blev ombedd att översätta. Jag hann springa upp och vifta med händerna - det kändes som detaljer var överflödiga.
Jag ât upp, det var faktiskt gott, men en bit räckte.
Idag har jag alltsâ ätit grillade fâr-testiklar pâ chouken, hur mânga av er har gjort det?

13 kommentarer:

anna of sweden sa...

Hehe. Inte jag. Inte än.

Karin sa...

Är det kosher?

Katarina i Holon sa...

Mmmm vad gott det lät...skrattar! Jag har ätit testiklar men bara små från en kyckling! Faktisk ganska gott, men det känns ändå inte så lockande...

Karin, det är kosher, de säljer dem i vanliga supermarket. Kanske nåt att tänka på när du planerar veckomenyn?? :-)

Unknown sa...

Nähä, ibland är det väldigt smidigt att vara vegetarian;)

Svensk chekchouka sa...

anna of sweden; undrar hor stor chansen är att du nâgonsin kommer att göra det...

Karin ; ja, annars hade jag definitivt inte smakat ;) allt pâ djuret ( som är kosher) gâr att äta förutom nedre delen där ichisas nerven finns.

Katarina; jasâ kycklinagr har testiklar?!! det har jag aldrig sett!

Svensk chekchouka sa...

dossis, jassâ du är vegetarian!? Jag ât faktiskt inte kött pâ flera âr och mâdde väldigt bra av det. Nu äter jag väldigt lite men varje vecka.

Katarina i Holon sa...

Eller kanske var det kalkon? Alla hannar har väl testiklar? Små och mjuka var de i alla fall. Smälte som smör i munnen....haha!

Karin sa...

Kanske kan föra in dem som "special meatballs" på menyn?! ;-)

Varför är inte ischiasnerven kosher? Inte för att det låter som att det är särskilt gott och inte för att jag äter kosher utan bara av ren nyfikenhet!

Jenny sa...

Ha ha, jag har bara ätit kalvtunga och det låter inte så speciellt jämfört med testiklar även om jag tyckte att det var lite läskigt då..

Jenny sa...

och kycklinghjärtan har jag också smakat såklart och det var ingen höjdare alls tycker jag!

Svensk chekchouka sa...

Jenny; Fasiken vad du är äcklig, asg.

Karin, ichias nerven är inte kosher pag av Jacobs strid med ängeln, Jacob haltade efter striden "och det är därför Israels barn inte äter ichias-nerven". Man tolkar det som att ängeln var G*d och Jacob bytte namn efter striden till Israel.
Eftersom ichiasnerven är svâr att ta bort väljer man att inte äta nedre delen av fyrfotade tillâtna djur. Endast delen över det fjortonde revbenet fâr ätas.

Jenny sa...

Det är min svärmor som är äcklig som gör sån mat och som hon sen bjuder sin lydiga sonhustru på ;)

Svensk chekchouka sa...

jenny: det mâste vara värt minst tio poäng! Du är världens snällaste sonhustru!
Be din mamma fixa surströmming och se om de äter, asg.