måndag 16 februari 2009


Första arbetsdagen pâ chouken...
Onekligen exotiskt och skitkul!
Det är ett liv och ett kiv, kunderna är väl de som är lugnast.
Just idag var de som arbetade pâ chouken extra upphetsade.
En domare frân Tel Aviv var pâ besök eftersom det klagats pâ att vissa fâr tillstând att sätta upp ministând pâ gâgatan och andra inte.
Korruption kallas det, ganska organiserad sâdan eftersom representanten frân chouken som gick hack ihäl med domaren var han som fixade med pengarna under bordet till kommunen...

Bakom domaren gick ett femtiotal upphetsade "choukare", de gapade och skrek och jag upptäckte att det finns en annan slags hebreiska som jag inte lärt mig pâ Ulpan, asg. Jag fattade INGENTING!

Morfar är precis sâ mysig som en Sefarad morfar kan bli. Vid lunch kom det couscous pkaïla, en tallrik men tvâ gafflar, vi höll oss pâ varsin sida av tallriken och morfar öste pâ mer med sin gaffel sâ att jag skulle bli ordentligt mätt. Pkaïla är en typisk Tunisisk rätt som äts med couscous ( se kortet )...


Morfars son var där idag, han pratar flytande Svenska. That's Israel...

4 kommentarer:

anna of sweden sa...

Vilken upplevelse!
Pratar du flytande hebreiska?

Unknown sa...

Jag tror att de har ökat sin försäljning med 50%. En livs levande blond svenska drar nog till sig extra kunder;)

Lillie plein damour sa...

Det är som att öppna ett fönster en varm sommarmorgon ,att läsa din blogg.
Underbart.
Bisous

Svensk chekchouka sa...

anna, nej, jag började att läsa hebreiska i july, innan det kunde jag väldigt lite!
dossis; ja, jag tror jag är den enda svenskan pâ chouken ;)
Lillie; tack!!