tisdag 31 mars 2009


I smyckesbutiken jag jobbar i räknar vi alla smycken tre gânger om dagen. Vi mâste vara uppmärksamma pâ kunder, aldrig visa mer än tre saker i taget och vara noga med att lägga tillbaka alt pâ rätt ställe.

En gâng i mânaden kommer tvâ smâ svartklädda kvinnor och inventerar butiken. De gâr metodiskt igenom lâda för lâda, scannar, räknar, kontrollräknar...

Fattas det nâgot âker lögndetektorn fram ooch alla blir kontrollerade.

Huuva vad läskigt. Alla fasar för det värsta.

Hela butiken blir isâfall kallad till huvudkontoret och man fâr sladdar pâklistrade pâ kroppen. Alla blir utfrâgade en och en och de som ger utslag blir kallade igen för en ny omgâng.

Vägrar man fâr man sparken.

Tydligen funkar detektorn bra.

Allvarligt, jag tror att jag skulle tuppa av av rädsla för att ge utslag!

8 kommentarer:

Mrs Pmds sa...

Hahaha... undrar vad som skulle hända om en arbetsgivare gjorde så här i Sverige? Här har ju arbetstagarna nästan mer rättigheter än arbetsgivarna... Inget fel på det, naturligtvis! Bara en tanke om hur olika det kan vara!

Svensk chekchouka sa...

ja, undrar om det skulle vara nât facket uppskattade... fniss.
alla är ju rädda fôr maskinen i sig, inte för att de stulit nât, alla utom en, kanske. Det har hänt att smycken försvunnit bland plasten vid leveranser, de är ju sâ smâ!

Unknown sa...

Det är första april, den gick jag inte pâ men den var kul!:)

Lillie plein damour sa...

När jag varit och tittat pâ smycken sâ inser jag hur nogranna de är med att alltid ta med alla smycken och aldrig lämna kunden själv med ett smycke.
Lögndetektor, jag skulle vara nervos för att sanningen kommer ut falsk...Jag tror inte pâ lögndetektorn.

annai sa...

Knäppgök :-)

Svensk chekchouka sa...

Dossis och Annai, det är absolut inget aprilskämt. Jag har skrivit pâ ett kontrakt och i det stâr det att jag gâr med pâ att sättas pâ ^lögndetektor.
Min kompis som jobbar pâ diamantbörsen fick gâ igenom lögndetektor innan hon anställdes. de stälde frâgor om hon tidiagre stulit, drogat sig etc.
Allt var pâ plats idag, sâ det blir ingen fortsättning pâ historien. Hade totalt glömt bort att det var första april.

annai sa...

Wow, jag som tyckte det var ett så bra skämt! Läskigt! Det är som att gå igenom tullen, då känner man sig alltid skyldig även om man inte har något olagligt med sig, fast 1000 gånger värre!
Kan du inte gömma ett litet örhänge nästa gång, bara så att du kan berätta hur det var? :-)

anna of sweden sa...

Var tvungen att kolla vilken dag du skrev inlägget ... Låter som ju ett aprilskämt! Hu!