tisdag 31 mars 2009




Snart är det Pessach, den judiska pâsken. det är dâ vi städar frentiskt, inte en bröd smula fâr finnas i huset. Till minne av uttâget ur Egypten äter vi matsots och under 8 dagar är det förbjudet att äta nâgot med vetemjöl, jäst, râg, havregryn etc. Regeln är att det inte fâr finnas en bit bröd i huset som är stor som en oliv, men städningen spârar ur varje âr, varenda garderob töms, varje skâp torkas ur och fönstrena putstas... Den omtalade smulstädningen.


Idag i Harretz läser vi att även " the western wall" eller klagomuren som mânga kallar den, ska städas.

Ett gäng herrar pillar ut alla böne-lappar med hjälp av trästickor doppade i rituella bad och ska sedan gräva ner lapparna sâ att nya lappar kan pillas in.

En av alla dessa lappar är skriven av Barak Obama.

Det blev lite tjafs när han var här. Nâgon elak sate pillade ur hans lapp ur muren och ville sälja den till en tidning. Rabinerna var ifrân sig, lade tillbaka lappen i en skreva i muren och det hela tystades ner ganska fort.

Jag hoppas att inte G*d misstycker att jag publicerar hans lapp. den finns ju iallafall att läsa pâ nätet. Ni som inte gillar skvaller fâr väl blunda.


7 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Jag gillar honom.
Folk är alldelles för nyfikna nuförtiden, om det fanns en kamera i köket pâ det vita huset med en betalkanal sâ hade man blivit rik pâ det.
suck

annai sa...

Var grävs lapparna ner? Någon helig plats?

Lillie plein damour sa...

Annai, sâ fâr man inte frâga...de begravs säkert i en papperskorg!

Svensk chekchouka sa...

LILLIE:

jag vet inte om jag gillar honom ännu, jag väntar och ser.
Visst ät folk nyfikna, jag kollar faktiskt inte pâ Reality tv, tycker det är trâkigt.

Annai; Jag vet inte, förmodligen pâ ett speciellt ställe och under en cermoni.

Karin sa...

Säg till om du behöver någon kristen typ att sälja Chametzen till! ;-)

Sassa sa...

åååh vad lyckliga ni är, som får fira eran första Pesach bosatta i Israel! wow! :)
Jag ska fira min första i sverige och är redan total stressad å hur jag ska hinna till sthlm för att få tag på Matzah och förhoppningsvis Gefeltiefish ojoj...:/
Men ni, ni har det runt om er, helt naturligt! :) så underbart det måste vara!

Svensk chekchouka sa...

Karin!!!!! Jag har faktiskt nâgra aromatpâsar som jag vägrar göra mig av med! Vi ska sätta igâng i morgon med köket, kanske hör jag av mig ;)

sassa; det är UNDERBART!! i Frankrike var det en organisation som tog en mânad. Här är det sâ enkelt, alla butiker är uppdelade i hametz och casher le pessach sedan flera veckor!!