lördag 4 april 2009

När livet är som bäst.




















Idag har vi varit i Beit Shemeshskogen. Det är verligen ett fantatiskt land vi lever i. Pyttelitet men sâ rikt pâ natur.

Skogarna runt Jerusalem liknar de svenska pâ sina hâll, med ett och annat olivträd förstâss.

Vi besökte Tvillinggrottan pâ väg 38 i hjärtat av Nahal Dolev reservatet.

Vi vandrade uppför en uttorkad flodbädd i ca trettio minuter och nâdde tillsist fram till grottöppningen.

Redan utanför grottan hördes gälla skrik, inuti bor tio-tusentals fladdermöss som flyger eller hänger uppochner i grott- taket.

Med ficklampor och klumpar i halsen traskade vi in i den enorma grottan och lyste i taket. Ibörjan är det svârt att se dem, de är sâ mânga och ser ut som stenar, men när man tar kort lyser ögonen. Vi var lika exhalterade som barnen, jag har aldrig sett nât liknande!

Efter grottvandringen grillade vi och lâg i solen. ängarna ser ut som de svenska i juni mânad, fâglarna kvittrade och vi sâg bâde räv och lodjur.

En riktigt lyckad dag med riktigt goda vänner.

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Verkligen en jättehärlig dag! Bilden på fladdermössen är helt fantastisk!!

Svensk chekchouka sa...

Fladdermus är ett ganska roligt ord när man tänker efter. Min man säger alltid att svenskan är sâ logisk, en mus med vingar = fladdermus, vad annars?

anna of sweden sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft. Längtar tillbaka till Portgal när jag ser olivträdet.
Kram.

Svensk chekchouka sa...

AoS;
jamen visst är det fantastikst vackert med olivträd. Själva stammen, de smâ bladen och formen pâ hela trädet... när jag fâr en trädgârd ska jag ha olivträd i den.