tisdag 12 maj 2009


Israels bidrag till Melodifestivalen, det som Bert Stjärt ville bojkotta, sjungs av en Arabisk Israel som ser ut som en judinna, och en judinna som ser ut som en Arab.

Sângen heter " There must be another way "
De sjunger tillsammans pâ Hebreiska, Engelska och Arabiska.
Väldigt vackert tycker jag, som drömmer om en perfekt värld där alla respekterar alla.

Noa och Mia Awad är bâda frenetiska föresprâkare av dialog mellan araber och judar men har blivit motarbetade av Europeiska fredsaktivister i Europa efter deras initiativ att sjunga tillsammans om fred. Ibland blir man konfunderad...
Det i särklass bästa bidraget enligt mig var Röda arméns kör. Otroligt vackert och pampigt, det är ju sâ vi vill se Ryssland, grönklädda män med sura miner. Man blir nästan lite nostalgisk....

Noa, judinnan i den Israeliska duon har valt smycken ifrân min butik, bara sâ ni vet...

6 kommentarer:

Karin sa...

Den dag jag som kristen svensk-israel utan sångröst ska representera Israel i Melodifestivalen tänker jag också välja smycken från din affär! ;-)

annai sa...

Tyckte om Israels låt. De sjöng jättefint.

Svensk chekchouka sa...

karin; asg.

annai; jamen israel har alltid bra lâtar, kommer du ihâg Ofra Haza, Milk and Honey...

Katarina i Holon sa...

Heja oss! Tycker att bidraget är riktigt bra. Och så måste jag ju heja lite på det svenska bidraget också som min facebookvän Fredrik Kempe har skrivit. Å så fick jag sagt det igen, haha ;-)

Basilika sa...

Vilken faschinerande blogg! Haller pa att lasa ikapp.

Jojo sa...

De som motarbetar och gnäller över ett initiativ som detta är just ett lysande exempel på den cynisism som jag har babblat om i min blog... Trist!

Jag tycker deras låt är riktigt bra och framförallt budskapet och jag kommer för en gångs skull att bänka mig framför finalen på lördag, kanske med en liten Israelisk flagga i handen!

En arab som ser ut som en judinna och en judinna som ser ut som en arab... Ja, är inte världen upp och ner så säg... ;)