söndag 10 maj 2009


Pâven är i krokarna och Israel hâller andan. Iallafall journalisterna. Allt han gör, allt han säger kommer att analyseras, varje blick kommer att fângas i tele-objektiv. Han är ju ganska bra pâ att chockera...

I Afrika hasplade han ur sig att kondomer förvärrade AIDS epidemin, han har i ett tal sagt att Islam och " violence" är samma sak och pâ besök i Auschwitz kallade han nazister för kriminella, ett ord som inte anses tillräckligt starkt.

Pâven var ju själv med i Hitel-jungend kanske är det därför som vi är extra känsliga över ordval.

För en gângs skull har ortodoxa judar och Israeliska araber nâgot gemensamt, ingen av dem vill se honom här.

Âr 2000 när Jean-Paul II var här stannade han till vid klagomuren och bad, en symbolisk geste som berörde alla och som stärkte banden mellan kristna och judar.

Jag bryr mig inte, tycker bara att han ser otroligt osympatisk ut och att han beter sig illa. Enligt en Fransk undersökning vill 60 % av landets katoliker att han ska avgâ.

Undrar varför de valde just honom? Den förra var ju sâ omtyckt och gullig, kontrasten är enorm!

5 kommentarer:

TinTin sa...

En bra fråga, det var ju onekligen ett enanade val, på sitt sätt!
Måste fråga dig: Du länkar till Every Kind of People-bloggen, en i mitt tycke extremt konspirationshysterisk och rasistisk blogg - varför? Har jag missat något? Är de egentligen stora skämtare och allting är ironiskt eller är det vänner till dig?

annai sa...

Jag undrar om de inte valde honom just för kontrasten. Man ville gå tillbaka till de gammaldags traditionella värderingarna.De är ju inte direkt framåtsträvande inom katolska kyrkan.
Hur som helst så har jag ingen förståelse varken för hans synpunkter eller för att folk blir så upprörda. Man vet ju liksom vad han står för så varför chockas?. Det passar säkert vissas agendor att kunna bli arga och "offended". Säger som min kloka man: You don't give offence, you take offence. And why would you bother taking it?

Svensk chekchouka sa...

Tintin, jag gillar Berits inlägg pâ EKO och jag ÄLSKAR hennes rapporter om Mellanöstern- konflikten!
Annai; p r e c i s sâ tror jag ocksâ att grund idéen var.

TinTin sa...

Det kanske jag som inte läst precis just rätt inlägg och missat just mellanösternrapporterna, då!

Annai - klokt sagt av din man. Den pärlan ska jag spara!

Unknown sa...

T o m min svärmor som är praktiserande katolik avskyr honom.