lördag 30 maj 2009





























Utflykt till västbanken.
Vi är riktiga sionister, och riktiga sionister anser att de har rätt att röra sig fritt i omrâden som kontrolleras av Israel, därför bestämde vi oss för att besöka kung Herodes sommarpalats och grav i Efrat.
Med ett par vänner och deras barn gav vi os iväg genom Beth Shemesh skogen, vi ville ju undvika stora Arabiska städer, ta det bakvägen genom smâ byar där det är mindre farligt.

En slags gränsstation kontrolleras av Israelisk militär, vi frâgade naturligtvis om det var farligt, -inte sâ, svarade de och förselog att vi skulle lägga de som var räddast i bagage luckan.
Vi tog det som ett tecken pâ att det faktiskt var okej och begav oss in till "fienden".


Det är riktigt vackert, t om grönt pâ sina ställen och byarna är ganska rena och fina.
Här och var ser man " settlements", judiska kollonier. Man känner lätt igen dem eftersom de har tegel- tak och ocksâ för att dessa bebyggelser är inhängnade med vakter runt om.
Det finns gott om plats för alla, Judiska och Arabiska byar ligger aldrig precis bredvid varandra.

Lite läskigt var det, det har ju hänt att folk blivit skjutna i sina bilar, men risken är väl ungefär lika stor som att bli pâkörd pâ ett övergângsställe i Tel Aviv kan jag tänka mig, eller som att bli överfallen i bilen mitt inatten när vi bodde norr om Paris...
Vid ett tillfälle âkte vi förbi en traktor med barn. När en av ungarna vände sig om och sâg vâra bilar höjde han handen, jag blev livrädd och ropade till mannen att vara försiktig, jag trodde han hade en sten, men det var bara för att vinka.

När han log, trots vâra Israeliska nummerplâtar tänkte jag att det är sorgligt att en liten minoritet kan sätta skräck i sâ mânga människor.

Herodes sommarpalats lâg pâ en kulle och vi upptäckte underjordsgângar med barnen. Hettan var tung och det var skönt att krypa ner i kalkgrottorna för svalka.
En riktigt spännande dag och en ytflykt jag verkligen rekommenderar. Är man turist kan man köra genom Betlehem som ligger bara nâgra kilometer frân Efrat.

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Det gäller bara att man inte kör fel när man är på äventyr på Västbanken, det kan bli det sista man gör... Jag tycker att bilresan var lite läskig genom byarna eftersom det var så dåligt skyltat! Men annars var det väldigt kul att äntligen ha sett Herodion som vi har pratat om i flera år. Tack för en trevlig dag!

annai sa...

Det låter som en spännande utflykt. Så väldigt torrt och varmt det ser ut.
Jag måste ju ha varit där i närheten för jag var faktiskt i Betlehem för många år sedan.

Svensk chekchouka sa...

katarina; det var kanon, har du fler sâdan utflyktsider är vi med!

annai; ja, det var riktigt varmt och jättespännande!

Katarina i Holon sa...

Jag har redan funderat på nästa utflyktsmål! jag tycker att vi ska åka till Ein Gedi!

http://www.parks.org.il/ParksENG/company_card.php3?CNumber=853330

http://www.rc.net/wcc/israel/egfalls1.jpg