torsdag 17 september 2009

Det judiska nyâret är här. De spelar nyârssânger pâ radio och var man gâr hälsar folk gott nytt âr. En av de vanligaste önskningarna man lägger till här är fred. Det känns lite vemodigt att tänka att sedan staten bildades har det förmodligen aldrig gâtt ett âr utan att folk dött i krig eller attentat. Det verkar iallafall som att de inte lyckats ta kâl pâ hoppet ännu.
Vi ska fira nyâr med vâra vänner i Holon. Det blir stor middag, med granat äpplen och honung med hopp om att vi ska föröka oss och bli lika mânga som granatäpplets kärnor( inte vi alltsâ, jag anser att jag dragit mitt strâ till stacken med tre banditer) och att âret ska bli sött som honung.
Imorgon är jag ledig men gör upp i ottan som en riktig "mama" och lagar mat innan det blir sâ varmt att jag inte stâr ut i köket.
Chana tova till er alla där ute i världen, mâ âret som kommer ge oss hälsa, kärlek,pengar, fred och lât oss alla hoppas att det är Guilad Shalits sista âr i fângenskap!

4 kommentarer:

TinTin sa...

Shana Tova till dig också och hälsa Holonborna!
(min man står i köket och förbereder matzoballsoppan....)

Svensk chekchouka sa...

tintin, jag har aldrig smakat mazaballs! kanske är dags i âr, men vi umgâs bara med sefarader pffff!

Lillie plein damour sa...

Shana tova vännen, hälsa vännerna i Holon,

Katarina i Holon sa...

Vi i Holon tackar för hälsningarna och önskar alla shana tova vemetuka, gott nytt år.