fredag 13 november 2009



När det är krig famlar man efter allt man kan för att känna trygghet och förstâ situationen. Ofta hör man "urban legends" pâ tv och i tidningar om hur soldaterna blivit räddade av Rachel. Hur hon vakar över dem pâ nätterna och ibland visar sig för att rädda dem frân explosioner.
Det här klippet finns i mânga olika versioner pâ Youtube. Det filmades under gaza kriget, under arabernas morgonbön. Titta pâ himlen, hâll med om att det är imponernade. Jag har sett massor av olika versioner, jag tror faktiskt inte att det är " trickfilmat som vi sa pâ sjuttiotalet.
Jag fâr gâshud och kan tänka mig att de unga soldater som bevittnade det hela kände sig smâ, smâ smâ pâ jorden.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

hej, jag har också sett filmen, typ alla versionerna. Och den egentliga versionen är faktiskt från ett orkan oväder eller dylikt i ukraina har jag för mig att det var. om inte så var det iaf i europa. Men nog är det häftigt vilket som och jag tror heller inte att det är trickfilmat :)

Svensk chekchouka sa...

ja, jag hörde att detalade ryska i bakgrunden pâ en video! Kanske är den rysk dâ, fast i den här ser det ju ut som det faller en bomb i början. Fast det vore ju konstigt om det hänt tvâ ggr i olika delar av världen. Mäktigt ar det iallafall, oberoende vart det är filmat!

Svensk chekchouka sa...

asg- det här är nog ocksâ filmat i ukraina, jag ser en skorsten pâ ett av husen, det har garanaterat INTE husen i gaza... fniss

Thérèse sa...

Nej jag tror det är en blixt faktiskt. Första hången jag såg den filmen var det en liten snutt som den här och jag hade också hört att det var under gaza. Men sen såg jag den långa versionen av filmen, å då är det en tyå 10 årig pojke som säger nåt uppselt och är helt facinerad av ovädret :D