fredag 11 december 2009


Hannuka.

Barnens högtid, ljusets högtid, miraklens högtid...
Skollov.
Ikväll tänder vi första ljuset i "Hannukian" och barnen fâr presenter.
Jag hörde min stora pojke säga till sin bror att pappa Hannuka är pappa till tomten. Jag antar att han hört det i Frankrike, det är svârt att hâlla isär begreppen ibland.
Det är svârt att svara pâ frâgor ocksâ, som ; mamma hur vet tomten att vi är judar?
Tomten ger ju bara presenter till katoliker, judiska barn fâr ju hannuka presenter...

Ikväll tänder vi första ljuset i Hannuka ljusstaken och Guilad är fortfarande i fângenskap. De flesta hoppades pâ en frigivning till Hanukka...

6 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

חג שמח!!

Thérèse sa...

Chanukkah Sameach!

Tove sa...

Å jag är lika "ignorante" som vanligt... jag önskar god jul och gott nytt 2010 även om ni inte firar julen som jag. Men jag önskar att ni får en lika fin tid som jag har framöver med min familj och vänner i Sverige. Jag åker imorgon och stannar till nästa år... Många kramar!

Svensk chekchouka sa...

Toda banot!

Tove; God Jul, jag hoppas att du fortsätter att blogga fran Sverige!
Kram!!

PEC sa...

Min lilla kille skall sjunka en sång för Hannukah på tisdag kväll i skolan. Han kan den utantill. Det är riktigt gulligt. Vi önskar er Happy Hannukah. Fick du mitt email kort med US National Menorah förra året? Utanför vita huset var ju julgranen och en jätte Menorah. Om inte så försöker jag ta ett nytt i år :-)
Kram,
Petra

Svensk chekchouka sa...

petra, snälla skicka den igen och filma din kille när han sjunger!! jag vill se!
Kraaam!!