onsdag 3 mars 2010

Kärleken är blind...








Israelen har verkligen inga komplex vad gäller beskrivningar av nybygda kvarter.

Köp lägenhet i gröööna Kfar Saba... Jag arbetar i Kfar Saba och den gräsmattan de visar pâ bilderna finns inte, det kan jag garantera. I Natanya är havet pâ alla lägenhetsbilder turkost, pâ vissa bilder syns stränder med jättesnäckor à la Maldiverna, det är snyggare sâ, alltid är det nân turist som nappar, en fransk dâ...

Häromdan läset jag reklam för Benyamina " Israels Toscana", Benyamina är en jättefin by, men den liknar absolut inte Toscana. Inget här liknar Europa, möjligtvis Eilat, och det är kanske det trâkigaste Israel har att erbjuda.

Det är ett ungt land, pâ ständigt frammarch. Jag tycker att jag ser förändringar överallt, utbudet i matbutiken, i parfymaffären, pâ strandfiket som nu blivit en stor resturang med dansgolv och tjusig inredning, för snart tvâ âr sedan liknade det en bambuhydda. Man bygger höghus för brinnande livet, den ena lyxigare än det andra och när de är klara känner man sig stolt.
"För 60 âr sedan fanns här bara sand"

Jag tycker personligen att det är mycket finare med renoverade ( eller orenoverade ) Bauhaus och att husen i Neve Tsedek i Tel Aviv är det absolut finaste i arkitektväg som Israel har att erbjuda.
Jag har inte alls lust att Israel ska bli nâgon slags fransk glassig riviera, men det lutar nog ât det iallafall...

Men jag är ju nykär, och kärleken är blind, man börjar se skavankerna efter nâgra âr tydligen...
Alla korten är nypta frân nätet, bara sâ ni vet...

2 kommentarer:

Jojo sa...

Jag kallar glatt mina trakter för Israels Toscana, inte för att jag har Europakomplex, utan för att det är helt enkelt det bästa sättet jag kan beskriva naturen här på. Lite kullig landskapsprofil, olivlundar och apelsinlundar, uppvuxet och lummigt, blandat med små plättar åkermark. Givetvis gör Israels unga ålder att det inte finns hundratals år gamla charmiga stenhus som det gör i dessa delarna av Europa och det behöver det inte göra heller. Jag trivs bättre här i alla fall. Där jag kan ha det lugnt och skönt, och lukta på blommorna... ;)

Svensk chekchouka sa...

asgarv- du är ocksâ kär Jojo, eller ocksâ har du aldrig varit i Toscana... Jag tycker ocksâ att det är superfint uppe hos dig men när jag ser bilder frân Europas kullar inser jag hur grönt de har det och hur beigt det är här. Jag hoppas att de kommer utveckla Galil till nâgot positivt, totalt omodernt, med hus som inte är ritade av trendiga arkitekter, det skulle kunna bli sâ himla pitoreskt!
Jag, Katarina och Jenny brukar utflykta ofta, kanske skulle vi ordna en grillning i dina trakter sâ att vi alla kan träffas?!