fredag 5 mars 2010

När skenet bedrar...

När vi fick en dotter efter tvâ killar var lyckan total. En flicka, en prinsessa, en rosa, med ljusa lockar och blâ ögon... Jag klädde henne i klänningar och matchande hattar, sandaler med paljetter och fina hârband, köpte nya leksaker för flickor...
Igâr var vi hos frissan, som alltid stannar världen. Âh vad söt, vet heter hon. Hon skruvar pâ sig, leker blyg och sedan sätter hon igâng. Övertrött efter en heldag pâ dagis och trött pâ att vänta pâ att det ska bli brorsans tur ...
Som en galning far hon omkring, äter kakor och smular ner, ber om vatten, kommenterar frisyrer- usch vad fult, kommenterar människor - varför ser du arg ut?- eller kallar en gravid kvinna för fettis.
Jag skäms, hotar pâ franska och svenska utan resultat. De flesta gravar, det här är Israel och barn är barn- lite för mycket barn ibland.
Allt är tillâtet.
Jag säger ursäktande till frisörskan att hon är trött, att hon i vanliga fall faktiskt är ganska rar och tom ibland blyg! Hon klappar mig pâ axeln, ser ut som hon inte tror ett ord av det jag säger, ber mig att inte skämmas. Hon är Israel din dotter, beteendet är helt normalt !

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Haha, vad söt hon är! Men visst är det pinsamt när de kommenterar folks utseende??

Glömmer aldrig när vi stod i hissen med tjocka grannen och Yael riktigt måttar med armarna och tittar på mig och säger med mycket hög och myndig röst, way way way, vilken stor kvinna!! Ville rymma, men där stod vi ju tillsamman i hissen tills den kom upp på tredje våning så jag kunde försvinna. Hon blev dessutom ledsen och förnärmad...såg inte alls det komiska i det hela!

Karin sa...

Min stora mage var hon iaf väldigt gullig med! Men du, det är väl en himla tur att hon inte alltid är rar och blyg, med de där blonda lockarna skulle hon bli uppäten här. Nä, jag tror att det är bra att hon har två storebröder och lär sig att ta för sig - både för henne och för dig, du skulle oroa ihjäl dig för henne annars. :)

annai sa...

Vad skönt att höra. Då törs jag ta med min lilla galning till Israel då. :)

Svensk chekchouka sa...

katarina, ibland vill man bara försvinna!

Karin; Ja hon sköter sig oftast och du har förmodligen rätt! det finns ingen plats för försynta i det här landet, existerar överhuvudatget ordet försynt pâ hebreiska?

annai; hon kommer vara som en "poisson dans l'eau" här!