onsdag 5 maj 2010

Nu ska jag tukta jnouns!


När vi var i Akko köpte jag en pâse Bkhour.


I varje hus finns det smâ andar, eller jnouns som de ocksâ kallas, ibland är de elaka. de kan gömma strumpor sâ att du bara har en av varje sort, de kan göra sâ att du bränner maten eller hälla i en näve salt i grytan pâ spisen när du har ryggen bortvänd. Riktiga sattyg med andra ord. Makens mormor förklarade ganska snart för mig- ovetande skandinavsika som växt upp lâng bort frân dessa varelser- att det bästa man kunde gör var att lägga ut pistachenötter lite här och var i huset. "Les jnouns" älskar nötter och blev pâ gott humör, pâ sâ sätt kunde man hâlla dem shack nâgra dagar.


Ett annat knep är Bkhour, en slags rökelese som man bränner i en kanoun. Det ryker förskräckligt, luktar konstigt men är otroligt effektivt mot just jnouns och andra onda andar. Man gâr omkring med "le kanoun" i varje rum i huset för att vara pâ den säkra sidan. Vill man känna sig säker pâ att ingen är avundsjuk eller har " satt ögat" pâ nâgon i familjen kan man sedan ställa den pâ marken och lâta alla hoppa över den.


Jag tycker det är skitkul med sâdana seder och har en alldeles egen kanoun inhandlad hos en "expert i ämnet" därborta, i Tunisien. Sâ nu ska jag fâ bukt pâ mina jnouns sâ kanske de visar var de lagt alla omaka sockar...

6 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Du är rolig du! :-)

Unknown sa...

Intressant med alla olika traditioner. Synd att vi tappat de flesta i Sverige.

Svensk chekchouka sa...

Katarina, jag HAR köpt bkhour, du kan fâ lite om du vill.

Johanna pâ pickadollön;
Visst är det kul, traditioner ska bevaras tycker jag!

Katarina i Holon sa...

Jatack, inte kan det skada i alla fall!

Tove sa...

Du, jag hade en sådan jnouns hos mig ikväll! Det måste bara varit en sådan... för det kan ju inte vara att jag glömde bort att jag satt på riset på plattan medans jag pratade med bästisen i Sverige på telefon - eller !?

Kristina sa...

Snälla berätta om det funkade! Jag är väldigt nyfiken på resultatet!