torsdag 5 augusti 2010

Israel bland världens tio gladaste länder!

Ofta undrar folk, hur man kan leva här.

Jag svarar alltid att bilden som media ger av Israel är totalt förvrängd och att livet mellan krigen faktiskt är alldeles, alldeles underbart.

Tidningen Forbes har publicerat en lista pâ världens gladaste länder och Israel kommer faktiskt pâ 8:onde plats!
Hack i häl med de Skandinaviska länderna...
Enligt undersökningen ligger de Palestinska omrâdena pâ 96:e plats, de har stort försprâng till bla Egypten och Syrien som ligger pâ delad 115:onde plats.
Jag har alltid ifrâgasatt sâdana listor. Hur kommer det sig att t ex Sverige samtidigt toppar listan för välmâende och självmord? Kanske har de världens gladaste och världens ledsnaste invânare pâ samma gâng, eller kanske är Svensken uppfostrad till att säga att allt är bra fast det egentligen inte är det...

Vill ni se hela listan kan ni göra det här

4 kommentarer:

Unknown sa...

Sveriges sjàlvmords rykte beror pà att vi sàtter allt i statistik och verkligen gòr det. Har dock sett fler sjàlvmordsfall hàr pà Sicilien under 16 mànader àn under hela mitt liv i Sverige. Om en katolik gòr sjàlvmord, hamnar denne i helvetet. Men sà underbart som det sicilianska systemet àr, sà skriver làkaren in annan dòdsorsak.

Jag tror att de som granskar media kritiskt inser att allt inte àr svart pà vitt. Sicilien àr helt underbart, fast de flesta tror att jag màste betala till M. Men icke. Tror Israel àr alldeles, alldeles underbart!

Kram!

Svensk chekchouka sa...

Det har du faktiskt rätt i Johanna. Det händer nog i de flesta katolska länder. Vad gäller " biffarna" tror jag att de har lika stort inflytande i den Israeliska vardagen som i din. I min hemstad sprängs ocksâ resturanger i luften av samma folkslag, är det detta som fransmännen kallar " mondialisation" kanske? Världen blir mer homogen...

annai sa...

Jag är "all for" att folk är lyckliga, men förstår inte de här listorna alls. Hur, men hur???, mäter de? Irland brukar toppa listorna för lyckligaste folket, samtidigt som de också toppar listan för de som gnäller mest i Europa. Allvarligt talat tror jag man ska ta alla sorters undersökningar och sådan här statistik med en nypa salt. Allt är så relativt. Vet man inte motiv, bakgrund, målgrupp etc så är det ju inte speciellt intressant.
Kram

Unknown sa...

Ja, hàr spràngs det inte nàgot mer som det gjordes fòrr. Lite mordbrànder dock. Fokus har lagts pà mer lònsam business om vapen, droger, mànniskohandel till "slavarbete" (inkl. prostitution) etc. Jag kan arbeta fritt utan M. Dàremot tjànar de indirekt pà mitt arbete eftersom de ff har monopol pà vissa sektorer som t.ex. transport.