onsdag 11 augusti 2010

Sprâklektion pâ posten

Imorse när jag var pâ Posten möttes jag som alltid av en klump människor som väntade. Här kallas det kö, men det liknar inte alls en Europeisk rak kö, utan mer en oformlig klump av människor.
För att veta vem som kom senast mâste man uttala den hemska frasen " mi hakharone". Först et"h" som andas ut följt av ett KH lângt ner i halsen toppat med ett rullande hals "r", hela kombinationen känns liksom oöverstiglig.
Jag missade det "h"som uttalas i halsen och en man reste sig genast upp.
- Lo mami, inte ha haron, ha khhhharon. Han pekar pâ halsen och hela postkontoret inklusive de som arbetar i kassorna nickar leende och väntar ivrigt pâ att jag ska repetera.
Det är liskom ingen idée att verka generad eller försöka smita, sâ jag repeterar snällt.
Efter tre gânger fâr jag applâder och karln ser otroligt nöjd ut, klappar om mig och skriker " keeen" kol hakavod ( jaaaa- bravo!!!)
Jag tycker fortfarande att de är underbara -Israelerna!

7 kommentarer:

Katarina sa...

Ha, ha, jag försöker föreställa mig hur det sett ut på postkontoret!

annai sa...

Ok, nu har jag försökt och försökt men det GÅR INTE att uttala sådär som du beskriver! ;)
Härligt att det finns hjälpsamma människor.

ExPIAtriate sa...

wow, vilket ord!! Blir fascinerad och vill hora mer!!
I Ryssland ar det samma kosystem, man kommer in och ropar hogljutt: kto paslednij? (=vem ar sist) och haller sedan koll pa den personen.

Jojo sa...

Efter att under hela livet blivit mobbad för min skånska av alla upplänningar, så gör den bakgrunden att jag här i stället ideligen får beröm för mitt uttal. Som skåning kommer ju både de skorrande r:en och kh-ljudet helt naturligt.

Det var bannimej på tiden med lite erkännande! ;o)

Svensk chekchouka sa...

Katarina; det ser kul ut särskilt om du gillar grupper med blandade människor. Där fanns nâgra Ryssar, en Kines, jag och en drös mörka Israeler, alla garvade...

annai; det gâr inte förutom om man är skâning som Jojo :)

ExPIA; jag vet att du vill ha mer, jag lovar att skriva om hebresikan!

Jojo; Tänk om alla de som gjort sig lustiga över din skânska kunde se dig nu, som fisken i vattnet - DET är du värd !!! Kram

Jenny sa...

ha ha kan se det framför mig! Israelen - alltid beredd att hjälpa till (eller lägga sig i som vissa andra kanske kan tycka)!

TinTin sa...

Den kombinationen är hemsk!