fredag 10 september 2010

Fjärde missilen pâ tvâ dagar...

... hamnade tack och lov även den "fel". Inga dödade den här gângen heller.
I onsdags landade en missil vid en skola, trettio minuter innan barnen infann sig- inga skadade den gângen heller.
Inget konstigt med situationen. Sâ fort det blir fredsförhandlingar sätter det igâng igen.
Europeisk press kontrar med att Israeler bygger hus pâ västbanken. Israelen bygger hus och Hamas skickar missiler- helt normalt. Tänk pâ det när du bygger ut sommarstugan- nâgra meter till höger eller vänster och grannen skickar en kassam-missil för att visa sitt missnöje, pâ din sommarstuga eller pâ dina ungars dagis.
Jaha tänker ni, men svartbyggaren skickar ju sedan en hel armé pâ grannen som bara skickade en liten missil. Det känns ju lite överspänt.
Sâ tänker ni bara tills en kassam hamnar i eran egen trädgârd.
De som skickar missiler frân gazas gräns är ofta killar som inte har nâgon utbildning, som inte gâr eller gâtt i skolan, sextonâriga ligister som skulle behöva ett rejält kok stryk. Det är läskigt att inse att dessa kräk pâverkar förhandlingar pâ hög nivâ. Att de fâtt nâgon slags heroisk, frihetssymbolstatus i bloggvärlden är ännu värre. Jag har vid flera tillfällen fullkomligt baxnat när jag läst bloggar skrivna av tillsynes utbildade människor som tar ställning för dessa terrorister med svammel om frihetskamp och förtryck. De här killarna borde sättas pâ fostringsanstalt- det skulle göra oss alla gott- Palestinier som Israeler.
Israelen tiger- det finns inget hopp. Jag har inte talat med nâgon om vare sig fredsförhandlingar eller missiler. Samtalsämnet är urvattnat för länge sedan och inte ens intressant.
From the naturalistic point of view, all men are equal. There are only two exceptions to this rule of naturalistic equality: geniuses and idiots.

7 kommentarer:

Tove sa...

Och så har vi tokdåren i Florida som verkligen har ökat spänningen i hela världen.

Svensk chekchouka sa...

Nu hoppas alla att jag ska ta florida töntens försvar hihi. Det gör jag inte. Jag ifrågasätter dock varför journalisterna blåser upp en sådan sjuk grej. Jag menar varför ge karln den uppmärksamhet han ber om och underblåsa hat? Om ingen skrivit om detta hade han stått där och eldat koraner i sin ensamhet. Man ska skriva om rasism, men enskilda handlingar kan man ibland välja att ignorera tycker jag- vi vanliga tycker karln är knäpp, genom all den uppmärksamhet han precis fått kommer massor av andra galningar ordna koranbål de med ihopp om att få bli intervjuade på cnn...

Karin sa...

Är det inte ganska typiskt att ingen bryr sig om förhandlingarna men det, i mina ögon, idiotiska påfundet att ställa fram klockan till vintertid redan på Yom Kipppur har fått 100 000-tals personer att skriva under petitioner etc... Det är ju något som påverkar en synligt och direkt!

Svensk chekchouka sa...

Karin, det är ett perfekt exempel pâ Israelens syn pâ fred med palestinierna- ingen idee att lägga ner vare sig tid eller energi pâ en besvikelse.jag har inte läst en rad om förhandlingarna, det känns som jag redan läst sâ mânga...
Jag som fastar pâ kippour fattar inte riktigt skillnaden, viss är det bättre att tjäna en timma första dagen men sâ otroligt viktigt är det inte, man är hungrig och törstig iallafall...

ExPIAtriate sa...

Kan tanka mig att for er som lever mitt i allt inte direkt haller andan...
Snalla beratta mer om Yom Kippour, mat, traditioner etc! Vill veta mer!!
Kram!

Unknown sa...

Herregud. Jag undrar, vart àr fòràldrarna? Undrat samma sak hàr, men pà missilstadiet àr de inte àn.

Svensk chekchouka sa...

ExPIA; Yom kippour stâr för dörren, mer om detta is lutet av veckan...

PickadollJohanna; Ibland ballar barn ur trots en bra uppfostran, fast det är ganska ovanligt. Missilstadiet är väl sâ lâng ner man kan komma- jag tror aldrig Scicilanarna nâr den nivân tack och lov.