lördag 11 september 2010

Upptäcksfärd i Elah dalen, dagens outfit och en riktig fâraherde...

Mitt linne är frân HM, mina shorst frân Castro, det käcka bältet ocksâ som jag matchar med mina urfräcka sandaler som tyvärr inte kom med pâ bild.
Jag veet, ni skulle vilja ha dagens outfit varenda daaaag.
I bakgrunden kan ni se Elah dalen som ligger i höjd med Gaza men inât landet och som bjuder pâ mânga fina utflyktsmâl. The Bell Cave

Trappan ner till en av grottorna.


Sâ gör de alltsâ- Israelerna- lagar mat pâ plats... Just den här gângen hade kebabmästaren ingen platt persilja hemma sâ Katarina fick knâda i persiljan pâ plats.



Dammiga fâr

Fâraherde med tjusig tacka.


Idag har vi varit pâ utflykt i Beit Guvrim. Det ligger inte lângt frân Kiriyat Gat, i Elah-dalen där David och Goliat ska ha slagits.
I Beit Guvrim finns det imponerande grottor som man kan besöka, en del är riktigt stora. "The Bell caves" som ni ser pâ bilderna här ovan är tex ca 800m2. Grottorna grävdes ut för ca 3000 âr sedan och har bebotts av judar, kristna och muslimer i olika omgângar. De omnämns faktiskt ocksâ i gamla testamentet.
Visst är det varmt, man orkar inte gâ lânga stunder, men väl nere i de svala kalkstensgrottorna kan man pusta ut innan man kastar sig ut i solen igen.
Lunchen intogs i den "Brittiska skogen"
Keftan gjordes pâ plats, kycklingspett och tunisisk merguez fanns i kylväskorna.
Pâ eftermiddagen fick vi besök av en fâraherde frân en av de smâ byarna i omnejden. Han ställde glatt upp pâ fotagrafering som ni ser.

4 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Oj, nu håller det ju på att bli en modeblogg det här ;)
Fantastiskt häftig grotta!

ExPIAtriate sa...

Ja men, vad ar intressant kultur, religion och annat mot DAGENS OUTFIT, mer sant tack!!! Hahahaha!
Ser f.o underbart ut med utflykt och god mat!
Vi ska inforskaffa talt och borja campa i oknen nu nar det blir svalare, kan nog bli en hit!
Kram!

Tove sa...

Imponerande grotta och som vanligt fina bilder! :)

Svensk chekchouka sa...

freedomtravel; jajamen, det bor ett riktigt modelejon i mig! asgarv...

ExPIA; jag letade i flera affärer innan jag hittade precis det vita linnet jag ville ha. Förstâr inte alls vad som är sâ kul ;)

Tove; det är häftigt med grottor!