torsdag 14 oktober 2010

Flera järn i elden

Eftersom man i regel fâr slita hârt för varje slant här i Israel har mânga flera jobb samtidigt. Mellan och överklassen har ofta vid sidan av jobbet en lite business som de sköter mer eller mindre helhjärtat. Det kan vara försäljning av smycken, kakor pâ fredagar i det lilla centrat, tupperwear eller kanske har de i källaren i huset där de bor en klädaffär som är öppen kvällstid.
Imorse när jag lämnade av lillan pâ dagis, frâgade en av dagisfröknarna om jag ville köpa olivolja. Hon bor pâ en mochav ( en moshav är en by med ett cooperativ, en lite friare variant av kibbutz)) som plockar och pressar oljan själv.
Varje flaska kostar 50 shekel och ett minilager finns pâ plats i ett av skâpen i köket.
Jag tycker om mat. Alldelese särskilt tycker jag om vin, ost och olivolja. Jag har inte öppnat flaskan ännu, men den luktar starkt, som spansk olja och färgen är lite grumligt ljus.
En rostad pita, lite riven tomat, en skiva get ost och nâgra stänk olivolja är definitivt vardagslyx.

4 kommentarer:

Anna sa...

Åh, jag kan känna doften! Mums!
I min ingifta släkt tjänar man extrapengarna på att man har ärvda lägenheter som hyrs ut. Svägerskan som är advokat sköter om det administrativa, svågern sköter mycket av det praktiska och svärmor får mestadelen av pengarna. Men inte är hon glad för det... Ett arvegods är procentandelar i en hel fastighet med flera lägenheter och massor av delägare. Hur ska det bli när nästa generation ska ta över? Våra barn existerar inte i israelisk folkbokföring så de kanske slipper det krånglet iaf...

Svensk chekchouka sa...

min är heller aldrig nöjd. Nästa generation mâste sälja tror jag, om ingen kommer att ta över svärmorsplats. "Ma Dalton" kommer du ihâg henne? mamman i bröderna Dalton... Kram

Jojo sa...

Vi köper vår olivolja från moshaven Sde Yaakov, i femlitersdunkar för 180 nis. Den håller utan tvekan den bästa kvalitet man kan tänka sig, och det är en fröjd att inte behöva snåla med en fin olja. Den senaste dunken vi köpte för någon vecka sedan, var från årets skörd, och första pressningen. Djupt gräsgrön och ganska grumlig, med nyklippt gräs och peppar i aromerna så att den riktigt exploderar i munnen. Himmelsk!

I helgen ska vi gå ut och palla lite oliver för att lägga in själva. Vi pallar dock från judar vi känner och inte från araber på Västbanken. ;o)

Katarina sa...

Mmm, härligt att kunna köpa olika lokala olivoljor..