söndag 10 oktober 2010

Tel Aviv, jag älskar dig.

Idag promenerade vi lite pâ Diezengoff, Tel Avivs Champs Elysees. Rigtigt sâ chict är det inte, men fransmännen gillar att kalla den sâ- pga blind kärlek.

Vi var pâ väg till den nyöppnade " Palais de Thé" för att inhandla bergamotte thé och höll pâ att svimma framför den här butiken som ligger pâ nummer 201.



När jag säger svimma överdriver jag bara lite. De i butiken gapskrattade ât mitt ansiktsuttryck och sprang faktiskt ut pâ gatan för att hämta mig.

Basher fromagerie är en äkta fransk ostaffär som drivs av Igor frân Moldavien och Gullan frân Arkadien.
Gullan heter egentligen Liat och är frân Irland, men erkänn att Gullan frân Arkadien passar bra ihop med Igor?
Igor skär upp ostar med kärlek, luktar, smakar, blundar och klämmer... Ostar som stinker. Äkta Reblechon, Brie de Meaux och Camambert, you name it, Igor has it!
Jag lovade Gullan att ta med ett par äkta Irländare nästa vecka för inhandling av ost och vin.
Tänk vad underbart, nu slipper jag beställa bergamotte thé och lapsang suchong, samt fylla resväskan med stinkiga ostar, det är bara La Durée som fattas nu dâ...

8 kommentarer:

Mia sa...

Men så himla spännande! Hur hamnar man i Tel Aviv av alla ställen? Och just hur blir det ens drömstad??
Jag blir alltid galet nyfiken och inspirerar av alla dessa coola svenska tjejer ute på vift i världen.

Karin sa...

Haha, Dizengoff känns ganska långt från Champs Elysées, lite mer avslappnat och något mindre exklusivt! Men med den där ostaffären så är det ju definitivt ett steg i en bra riktning. Ska nog skicka in svägerskan dit inför nästa familjemiddag!

Unknown sa...

Lycka är just sâna här tillfällen:D

Katarina sa...

Oh,, ostar! Jag kan nästan göra vad som helst för dem,,, Härligt att finna sådan platser!

ExPIAtriate sa...

Ah vilken butik! Vart borjar man? Och hur slutar man???

Svensk chekchouka sa...

Mia ; hur man hamnar i Tel Aviv? det är en lâng historia. Men tricket är att njuta av livet och lâta hjärtat och själen styra sina val...

Karin; Jag tycker Dizengoff förvandlas till nâgot enastaênde i matväg! de har massor av delikatessbutiker och bagerier som är värda ett besök ( Carousel, med riktiga pain au chocolat!!) Ostaffären är e n a s t â e n d e!!

Dossis; exakt dossis!

Katarina; jag är ocksâ fullkomligt bestt av ostar!

ExPIA; ha ha, jag tror jag smakade ett tiotal ostar!!

Jojo sa...

Bra tips! Alla fantastiska Galileeiska getostar till trots, inget kan ersätta en nästan rinnande Brie de Meaux! Måste visst lämna bergstrakterna och åka till Tel Aviv snart. ;o)

Svensk chekchouka sa...

jojo, kom gärna förbi om du reser söder över! butiken är värt ett besök- jag är ost expert och glatt överraskad!