måndag 11 oktober 2010

Oktoberfest pâ västbanken








I den lilla byn Taybeh, som ligger pâ en kulle pâ gränsen till Samarien och alldeles till höger när jag tittar ut frân mitt vardagsrumsfönster firar man Oktoberfest!
Byn är helt och hâllet kristen och borgmästaren är ingen annan än pastorn i byn.

1994, efter fredsavtalet i Oslo bestämde sig borgmästaren för att försöka fâ fjutt pâ ekonomin, han var rädd att de unga skulle fly till större städer som Ramallah eller Hebron. Efter lite klurande sparkade han i gâng det första "Mikro brasseriet" i mellanöstern och 1995 lanseras Taybeh Golden beer med hjälp av en släkting som âtervänt till byn efter flera âr i Usa.
Att lansera en öl pâ Västbanken är inte lätt, eftersom de flesta är muslimer och inte dricker eller âtminstone inte fâr dricka öl.
Familjen Khory verkar emmelrtid bâde envisa och pâhittiga, sedan sex âr tillbaka organiserar de en "Oktoberfest" där de säljer öl och andra lokala produkter.

Det här är väl ett fantastisk initiativ att stödja?
Jag menar om man nu pâstâr att man vill verkligen hjälpa Palestina och inte stjälpa Israel ( som jag tror är de flesta Palestinavänners verkliga drivkraft ) kan man väl dricka Taybeh öl?
Enda kruxet är att den inte finns att köpa i Sverige.
De har inte haft tid med det - Palestina vännerna.
Att klä ut sig till militärjunta och peta pâ pensionärer och barnfamiljer med plastkpistar pâ HM tar pâ krafterna och är kanske lite mer glam än att snacka med Pelle pâ Systembolaget.

6 kommentarer:

Jojo sa...

Kul att du skriver om det! Nästa år ska jag definitivt dit! En av mina väninnor var där, men jag fick tyvärr reda på det lite sent och hade därför redan planer...

Svensk chekchouka sa...

Men visst ser det trevligt ut? Och visst är det ett härligt, totalt opolitiskt jippo att stödja? Kram

Jojo sa...

Verkligen! Sådana initiativ bör absolut stödjas! De brukar till och med vara lite mer medgörliga i checkpointsen inför detta evenemanget så det är en hel del israeler som också åker dit och bygger broar. Kram

Anna sa...

Om man nu är inne på ämnet bojkotter och liknande så undrar jag alltid varför Sverige ska bojkotta israeliska produkter fast vår export till Israel är minst dubbel så stor som vår import? Jag menar, då borde man väl kräva att svenska företag slutar sälja till ockupationsmakten också? Men det gör man inte för det känner ju Sverige pengar på! Och aldrig skrivs det ett enda reportage om alla småländska hus som finns på Västbanken. Jag har sett svenska hus och husdelskataloger (fönster och dörrar t.ex.) översatta till hebreiska. Dubbelmoral så det förslår! Nä, tacka vet jag oktoberfest!

Anna sa...

Tjänar skulle det stå, inte känner...Måste lära mig att förhandsgranska!

Svensk chekchouka sa...

Jojo; det stod faktiskt pâ flera ställen att Israeler kommit dit för att titta och handla produkter. Byn ser väldigt fin ut dessutom.

Anna; Jassâ smâlänningarna skor sig pâ bosättarna, det var som sjutton, det hade jag ingen aning om. Vi har som di skriver enormt mânga svenska produkter i Israel ; Ballerina kex, knäckebröd, riktiga svenska träskor, skorpor, sill, Dajm, kaviar...