tisdag 12 oktober 2010

Min svartmuskige hane till man...

När lillans kompis Mias mamma kom förbi för att plocka upp sin dotter undrade hon om jag verkligen var fransyska.
Hur kan du, som kommer frân Sverige, trivas sâ bra i ett macho land som Israel?
Macho... Är det sâ himla macho tänkte jag.
Det är det nog.
De flesta kvinnor här arbetar halvtid för att kunna ta hand om barnen som slutar skolan redan klockan ett. Tydligen är det ganska stora skillnader pâ en manlig lön och en kvinlig, och de flesta chefer är säkerligen män. En nybliven mamma fâr vara hemma med barnet i tre mânader med full lön, mannen har sâklart inga dagar att ta ut.
Men jag tror inte alls att det var vad Mias mamma talade om. Hon talade om realtioner män kvinnor.
Att vara gift med en sefarad är ju naturligtvis inte alls jämförbart med att vara gift med en svensk, eller kanske ens en europé.
Min man städar inte, om han inte mâste. Han tvättar och stryker aldrig och lagar inte mat. Han medverkar sâ lite som möjligt i sysslor som är traditionellt kvinliga.
Han brukar duka av bordet pâ kvällarna, och ibland fâr han ett ryck och dammsuger hela lägenheten eller gör köket kliniskt rent- men rycken kommer var femte mânad pâ sin höjd.
Hans uppgift är att bära tunga saker, fixa med bilen, borra och skruva ihop möbler frân Ikea (borr och skruvsysslor sker efter mordhot, en tunisik sefarad är född med tummen mitt i handen) och klippa barnens naglar.
När vi är pâ resturang smakar han vinet, det är han som betalar trots att vi har gemensamt konto och det är nästan alltid han som kör bilen.

Vi tar alla beslut tillsammans om inte jag, i form av enväldig härskarinna lägger in mitt veto. Min kvinliga röst väger tyngst, som i de flesta familjer frân sydligare breddgrader.
Han är hane och jag är hona och vet ni vad? Jag trivs faktiskt med det.

18 kommentarer:

Jojo sa...

"... kilpper barnens naglar."
Det känns som undantaget som bekräftar regeln!
;o)

Svensk chekchouka sa...

Jojo; nagelklippning är mansgöra sedan generationer tillbaka i makens familj.

Anna sa...

Dra som vanligt inte alla över en kam! Jag har också en svartmuskig sefardisk make och vi har allt ett mer jämnlikt förhållande än de flesta här i Sverige. Det är han som sköter matlagning och matvaruinköp i vår familj och det gör han med bravur.

Svensk chekchouka sa...

Men Anna, din är nog lite miljöskadad precis som jag ;)

Anna sa...

Och jag har ingen israelisk kompis som jobbar deltid, barnen går på fritids efter skolan. Alla mina vänner (och släktingar)där jobbar så mycket så de knappt ser sina barn till vardags...Flera är också höga chefer och har män som definitivt gör sin halva av arbetet hemma.

Unknown sa...

Hej!
Jag brukar läsa din blogg ibland och det är jättekul! Jag har bott i Israel förut men nu bor jag med min familj i Sverige. Jag känner igen mig i mycket som du skriver. Häsningar från ett ruggigt och ganska kallt Sverige, Susanne

Unknown sa...

jag stadar och lagar mat med gladje! min svartmuskige israeliske pojkvan, han ger mig sa mycket mer tillbaka - karlek i mangder! + en och annan ryggmassage da och da perfekt! tack for din underbara blogg! flytta hit (israel) for 2 manader sen, och alskar det! Julia

Freedomtravel sa...

I Sverige är vi nog ibland lite överdrivna med att alla ska göra exakt lika mycket och exakt samma saker. Jag har till exempel kollegor som blir upprörda och provocerade av att jag inte kör bil... vi borde ju dela lika på det liksom...

MEN å andra sidan gissar jag att det kan bli svårt om en kultur har bestämt att det MÅSTE vara på ett visst sätt. Att man kan bli fångad i en viss tradition. Jag kan bara gå tillbaka till min mormor som verkligen AVSKYDDE att laga mat (och gjorde det urdåligt), men det var ändå det hon fick göra hela livet. För att det skulle vara så. Och då är det ju inte lika kul...

Svensk chekchouka sa...

Anna, ca 12% av alla chespostitioner i Israel hâlls av kvinnor.
Dagis fram till halv 2 ; 1600 NS
Dagis 14h30 - 16h30; 800 NIS
Skola till 13h00 gratis
Fritids till 16h30 ; 1800 NIS/barn
barnvakt mellan 16h30 och 18h30: 50 NS/dag
Att arbeta eftermiddagar kostar 1800+1800+800+1000 NIS = ca 5200 / mânad. En genomsnittlig mânadslön i Israel ligger pâ 7500 NIS BRUTTO. Om man ser till att en kvinlig lön i Israel är 63% lägre än en manlig förstâr man lätt att för en "vanlig" Israelisk familj är det väldigt dyrt för en mamma att arbeta istället för att ta hand om barnen. Eftermiddagsdagis gruppen är minder än morgongruppen trots att de slâr i hop flera dagis.
Sedan finns det ju naturligtvis alltid undantag, som i alla länder, men sâ här ser det ut för de flesta. Här finner du en artikel i Ynet http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3515433,00.html som du kan läsa.

Susanne; Hej!! vad kul att du ger dig till känna! Jag skulle gärna käna pâ lite kallrugg just nu! Kram

Julia; Välkommen!! Jag förstâr precis vad du menar. Jag har varit hemma i flera âr och trivts med att bâde städa och laga mat och skäms inte för det alls!

Freedomtravel; Men i Sverige hjälper staten till sâ mycket att man faktsikt kan dela enklare, är det inte sâ? Om du ser pâ mitt exempel ovan som svar till Anna sâ inser du att en av parterna faktiskt mâste gâ ner i tid om det ska gâ ihop för en Svensson familj. Vi har löst det annorlunda, jag ( och maken) arbetar hemifrân.

Anna sa...

Hej! Jo, jag vet de där procenterna och avgifterna men ändå jobbar mina vänner heltid. Svägerskan säger dock att om de skulle ha tre barn så skulle det överhuvudtaget inte löna sig att hon jobbar. Men hon är inte typen som stannar hemma så det skulle inte heller funka. Nu tror jag dock att alla jag känner tjänar mer än genomsnittet. Sedan är det också så att ingen vi känner i vår generation i Israel lagar mat till vardags...och alla, oavsett lön, har städerska...t.o.m. svärmor som bor i en trea och inte jobbar och inte har egen pension...Kram, Anna

Thérèse sa...

Tomer är som ett barn ibland, jag brukar till och med fixa frukost åt honom. Han har kommit på att det låter trevligare att säga "make me a sandwish no?" istället för att inte lägga till "no?" i slutet. Det finns många som skulle gå i taket om dom visste hur mycket jag skämde bort han. Haha, men vi trivs bra med det. Vi är ju trots allt bara barn än (typ) och bor inte ihop allt för ofta. Men vi vet redan att jag är den som bestämmer i hemmet och han är den där (halv) svartmuskige hanen till karl ;P Inte typiskt svenskt, men så som vi vill ha det :)

Karin sa...

Jag reagerade liksom Jojo mest på nagelklippandet - det är the one thing min man aldrig skulle göra, han tycker att det verkar livsfarligt.

Det är lustigt med Israel, hur kulturellt mixat det är. Jag gapar stort åt många av dina berättelser och funderar på om vi verkligen bor i samma land. Själv har jag skruvat fast några krokar i tvättstugan idag och maken sitter och spelar piano efter att ha hämtat på dagis - men är man så lång och bredaxlad som han är så behöver man inte vara så macho! ;)

Unknown sa...

Det enda jag kan bli sur pâ är om männen tjänar mer än kvinnorna för exakt samma jobb. Sedan brukar resten faktiskt jämna ut sig om man lever i bra förhâllande.

Svensk chekchouka sa...

Anna; ja, man mâste definitvt ha ett välavlönat arbete föra tt ha râd att jobba eftermiddagar. Matlagningen är lite mysko, vi äter alltid lagad mat pâ kvällarna, nâgot vi verkar vara själva om pâ vâran vâning! Kram tebax!

Karin; visst är det underbart mixat?!!! Jasâ din hane spelar piano? mysigt! Jag brukar säga att ju mindre hunden är ju mer gläfser den ;)

Thérèse: ha ha, det börjar sâ. Visst är det gulligt?! Det sitter i hela livet, tänk pâ det. Om du börjar röra om kaffet sâ att sockret inte ligger pâ botten kommer han vilj att du forstätter med det resten av ditt liv, tänk pâ det gumman :) kram!

Maria Agdalena sa...

Hej, första gången som jag kommenterar här även om jag läst i smyg ett tag nu :-)

Är polska som bor i Sverige, har alltid varit intresserad av "judisk kultur" och känner med israelerna i deras strävan/kamp att behålla sitt land. Ser nog likheter med Polens historia tror jag... Var i Israel ifjol och stormtrivdes - vackert land, stor variation i landskapet och fantastiska människor, vänliga, öppna och hjälpsamma. Ska återkomma dit igen, det vet jag :-)

Millimeterrättvisan i hemsysslorna... tja det funkar inte riktigt. Samlivet och livet i stort handlar nog inte om sånt. Ibland tror man på millimeterrättvisan som ung, ibland även senare - men det skapar konflikter och frustration. Dessutom så är kvinnor och män annorlunda funtade, oavsett vad de feministsikt inriktade vill tro. Bara för att en man inte diskar (som exempel) betyder inte att han inte bidrar på andra sätt... Balans, respekt och kärlek i relationen är bland det viktigaste.. och det kan uppnås även om kvinnan tar hand om hemmet.

Apropå ditt svar till Thérèse: min far brukade vägra börja dricka sitt te om mor inte lagt fram en tesked så att han skulle röra om i teet. Sen var han född 1935 men i alla fall ;-)

Hälsningar från ett soligt om än kallt Uppland!

PEC sa...

Oj vad svar du fick :-) Min amerikanske man gör inte mycket eller inget här hemma. Han bidrar med lön och jag bestämmer och gör allt annat :-) Nu är det inte så i alla familjer men väldigt vanligt bland oss militär familjer. Vi som hemma fruar/mammor (eller hemma pappor)måste ju vara självständiga för annars faller allt samman när soldaterna åker iväg. Finns ingen pappa ledighet här heller och mammorna får ca 8 veckor betald mammaledighet. Det kan vara svårt att förklara sitt annorlunda liv speciellt i Sverige. Kram,

Thérèse sa...

Haha, Ja jag måste erkänna att det är rätt gulligt ändå. Även om jag också måste erkänna att jag blir sur på han ibland för att han inte ätit frukost för att det (som han uttrycker det) inte är lika gott om han gör det själv. Ligger nog lite manlig lathet i det hela också ;)

Men jag vet inte, jag kommer ändå från en rätt så smått konservativ familj där familjbanden är väldigt viktig men att kvinnan och mannen ändå har sin roll. Min Pappa hade till exempel aldrig skött några hemsysslor som matlagning och tvättning förrän de sklijdes, men sen var han ju tvungen. Jag kanske är gammal modig eller inte typiskt "svennig" men jag gör gärna "kvinnsysslorna". jag är uppväxt och trivs bäst så. Även hur det skulle ses ur feministisk synvinkel :) Vi drar båda vårt strå till stacken, oavsett om det gäller inkomst eller hemarbete, eller en välbehövd massage då man tvättat, städat, lagat mat och hållt igång hela dan :)
Så jag håller med om att bara det finns balans, respekt och kärlek i relationen så spelar det inte så stor roll om det är kvinnan som sköter hemmet och mannen annat :) Finns det så rör jag gärna om kaffet så att sockret ligger på botten tills jag inte kan röra armen längre ;D

Anna sa...

Jag blir lite sur när ni skriver om feminister som om det är andra kvinnor än er själva. För mig är feminism inte att både män och kvinnor ska göra precis samma saker utan att kvinnor och män ska vara precis lika mycket värda och därmed ska det t.ex. inte vara skillnad på mäns och kvinnors löner för likvärdiga jobb. Den feministiska rörelsen i Israel skulle behöva vara starkare för att få några av de fördelar vi har i Sverige: lång föräldraledighet som går att dela, garanterat antal VAB-dagar m.m. Sverige är dock inte heller jämnlikt ännu. För mig är det självklart att vi delar på hemsysslorna. Själv hatar jag att laga mat och när maken är bortrest längtar både jag och barnen efter hans mat! Delar man inte på sysslor redan i början av ett förhållande är det lätt att det senare, när barnen kommer, känns orättvist och som ett ok på kvinnan. Detta och gräl om ekonomin är den största orsaken till skiljsmässor! Det är dock svårt att ändra på människor och jag har väl helt enkelt haft turen att träffa en man som har samma grundsyn som jag själv (hade inte kravspecen klar för mig när jag var 21!).