tisdag 9 november 2010

ännu en svensk!

Häromdagen när jag hämtade ungarna frân skolan och satt och väntade i bilen med rutorna nervevade väcktes jag ur mitt dagdrömmeri av klingande svenska.
Jag for ut som en skottspole och haffade en alldeles typisk svensk tjej med en alldeles typisk svensksefaradisk flicka pâ gatan.
Lite lustigt, att vi är sâ mânga svenska familjer här i kvarteret, med mig själv inräknat är vi faktiskt 6 stycken.
Jag tycker fortfarande, efter 20 âr utomlands att det är sâ himla kul att prata svenska med vuxna!

7 kommentarer:

Jojo sa...

Wow, ar ni sex stycken bara i Netanya? Ja, vi ar ju fyra-fem vad jag vet i Kiryat Tivon med omnejd. Inte for att jag aktivt soker upp svenskar, men visst ar det skont att fa tjota pa svenska lite ibland, och aven dela med sig av hela flytta-fran-Sverige-till-Israel biten. Man snubblar ju over dem forr eller senare. ;)

Svensk chekchouka sa...

Jojo, i hela netanya finns det säkert ett hundratal svenskar, jag pratar om vârat k v a r t e r!! det du!

Jojo sa...

Ar det for att IKEA ligger i Netanya eller..? ;)

Anna sa...

En gång i tiden låg Svenska kibbutzvänners kontaktcenter i Netanya men det tror jag iof sig inte haft någon inverkan. Känner judiska familjer i Stockholm som har semesterlägenheter just i Netanya. Och förut hade ju Fritidsresor charter dit i flera år! Fast det finns ju många svenskar överallt i Israel.

Hanna sa...

ohhh vad kul! haha jag minns när jag träffade en svenska i lekparken mellan husen - oj oj vad chockad jag blev. men redan 6st i ramat poleg. wow haha!!
/Hanna

Svensk chekchouka sa...

jojo, precis, alla "gâr pâ malacos lakritsfiskar här" ha ha

Anna; ja, nâgra sommargäster blev säkert kvar i armarna pâ brunbrända casanovor och bildade familj, om det sâ handlade om charterturister eller kibbutzvänner... Man hör ganska ofta svenska, och vid flera tillfällen har jag träffat Israeler som talar flytande svenska!

Hanna: Ha ha, ja just det Carina! Vi fikar jätte ofta i parken här nedanför!

Susanne Nissan sa...

6 st Svenska i Ramat Poleg
4 Svenska,2 Finska och 2 Danska i Lilla Pardesia
Det är inte illa snart kan vi bilda ett parti!!
Det finns mycket mer Svenska Damer i Netanya och dom flesta är med i SWEA.