lördag 6 november 2010

Sverige och kungahuset


Jag tycker kungafamiljen är ett fantastiskt trumkort för Sverige. Söta sessor reser världen runt och gör PR för ett Svea rike som inte alls är lika världsberömt som hon själv tror.
Sveriges kung hade säkert inte haft en krona pâ huvudet om han själv fâtt välja. Kanske inte om svenska folket hade valt heller, men han är varken folkvald eller självvald, han är tvângsditsatt och det finns eller fanns ingen väg ut.
Han är ingen talare, han har svârt med stavning och har en Stockholms-accent som fâr mânga att rysa. Kanske gillar han även kvinnor, andra kvinnor än sin fru. Som ca 10 % av Sveriges befolkning har han kanske haft intima relationer med andra kvinnor trots att han är gift.
Det ändrar ingenting, han är kung ändâ och jag tycker absolut att en kung ska fâ ha ett privatliv som alla andra och att han kan förbehâlla sig rätten att reda ut sina äketnskapliga problem inom stängda dörrar.
Det enda som är intressant att observera i den här sörjan är den svenska pressens sätt att reagera pâ inehâllet i den där skandalomsusade boken.
Journalistisk etik.
Som vanligt toppar Aftonbladet- Sveriges mest lästa tidning.
Bilder och detaljer som ingen kan bevisa- precis som vanligt.

Nivân sjunker lägre och lägre tycker jag.

6 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Det är väldigt lågt. En sån här bok kan naturligtvis skrivas och publiceras eftersom vi har yttrandefrihet. (Om det inte är förtal?) Men varför tillåter vi det att bli så stort i media? Kungen är inte dömd för något brott. En person har skrivit en bok, och ingen vet väl vad som är sant och inte ens? Nej, det är lågt. Jag orkar inte ens läsa artiklarna på Aftonbladet.

Anna sa...

Han har ett val, han kan välja att abdikera. Jag tycker mest synd om Silvia som levt med hans otrohetshistorier länge för, jo, mycket är sant, boken bekräftar bara rykten. Fast hon kan ju skiljas. Båda lever nog instängda i en värld full av "måsten". Jag tycker att det är lågt av radion att kicka en av författarna som jobbat hos dem. Det är väl ändå fantastiskt att en sådan här bok kan ges ut i Sverige? Och konstigt att det inte gått tidigare. För 200 år sedan hade författarna dömts till döden liksom om det var en bok om Thailands kung idag...

TinTin sa...

Jag hejar också på Kungen - mer gott än ont med ett kungahus och sådana här böcker är bara snaskiga och låga.

Katarina sa...

Jag fundera på vd man egentligen vill med boken? Avsätta kungahuset, se mer tragedi hos andra, för att själv må gott, eller vad?

Jag tycker som Freedomstravel att det är en låg nivå, hela PR jippot!

Unknown sa...

Kungafamiljen gillar jag och bòr vara kvar. Det enda genuina Sverige vi verkar ha kvar. Vad kungen gòr privat bòr làmnas privat. Vem àr sà sàker pà att Silvia varit trogen? àr det inte sà att det alltid àr mannen som hàngs ut? Bara tankar fràn Sicilien.

Unknown sa...

Ja, leva i en republik är inte bättre (säger jag som bor i frankrike som hade en viss erfarenhet av kungar). Var det verkligen nâgon som trodde att kungen är perfekt? Han var ju en riktigt playboy som ung och ränderna gâr aldrig ur. Sâ jag tycker helt enkelt; skit detsamma.