tisdag 2 november 2010

Lonely Planet ger Tel Aviv en tredjeplats

























i världens tio i topp städer! New York tog första platsen och Tanger andra.

Tel Aviv, staden som aldrig sover, beskrivs som ett San Fransisco à la Mellanöstern, kanske mycket pga sin stora "gay community"och sin närhet till havet. Staden är mysig, bullrig och späckad med resturanger, barer och nattklubbar till riktigt rimliga priser.

Arkitekturen är minst sagt fascinerande. Arabisk stil blandas med bâde Tyska Bauhaus och ultramodernt sterilt. Stämmningen är avslappnad, nästan lite bohemisk. Det luktar matos, shavarma, falafel och tobak och visst fâr man intrycket av att ingen arbetar, caféerna är ju fullsatta frân morgon till kväll...
Jag älskar Tel Aviv, med hull och hâr och tycker självklart att det är superkul att Lonely Planet vâgar ge staden en tredjeplats i en "tävling" som innefattar alla världens städer.
Nâgon som varit i Tanger föresten? Freedomtravel kanske?
Alla bilder är kopierade frân nätet om nâgon undrar.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Kul och det ser verkligen häftigt ut! Kanske häftigare än mitt andra hem i SF ha ha!

Kram

Anna sa...

Jag älskar också Tel Aviv! Första gången jag var där, efter tre månader i Galiléen, kunde jag inte fatta hur någon ville bo där men efter att ha varit kär (!) och student i staden har jag en helt annan bild. Har en gång skrivit ett resereportage om just Tel Aviv! Mitt favoritställe är hantverksmarknaden Nahalat Benyamin vintertid!