onsdag 29 december 2010

Gâslever i Israel...


... är inte lätt att fâ tag pâ. Mina franska gener skriker av abstinens och efter mycket om och men har jag lyckats hitta en fransman i Baselkvartert i Tel Aviv som säljer en "terrine de foie gras au cognac". Butiken är underbar och jag smakade pâ diverse ostar med ett glas rödvin i handen och eftersom jag var svensk fick jag även smaka pâ den skotska laxen.

Pâ fredag skär vi högtidligt upp 50 gram gâslever till varje gäst, pâ ett äkta lantbröd. Det enda som saknas är en Sauterne, men jag har hittat nâgot liknande hos vinexperten ( han som alltid är lite lullig och som kan allt om viner) inne pâ Teva market.
Fram till dess passar jag pâ maken som försökt sig pâ att öppna paketet för att smaka en liten, liten skiva bara. Ingen smakar ens en smula innan fredag!

3 kommentarer:

Karin sa...

Helt rätt, mina 50 gram får han inte röra!

Katarina i Holon sa...

Passa honom noga! Hoppas det smakar bättre än det ser ut, haha! Ser mycket fram emot satt avnjuta denna delikatess!

Freedomtravel sa...

Härligt att ni fick tag på er gåslever. Hoppas den smakade gott! Vi är i gåsleverlandet Ungern och har både ätit till förrätt och köpt med oss några burkar hem. Fast här dricker man Tokaj till gåslevern.