tisdag 28 december 2010

Revanchen

Kvartsamtal i skolan med 10 âringen och 8 âringen.
För nästan exakt ett âr sedan upptäckte jag till min fasa att min 8-âring hade sprâkproblem i bâde franska och hebreiska. Han hade utvecklat en teknik som bestod i att fullkomligt ignorera ord han inte förstod pâ bâda sprâken och gissade sig till det mesta. Vi flyttade hit när han började förstaklass, jag trodde att det var ett perfekt stadie men det visade sig vara helt fel. Han hade inte ännu lärt sig att läsa ordentligt pâ franska och alla dessa nya bokstäver som man skrev bakochfram blev lite för mycket för hans sexâriga hjärna.
Jag minns att jag bla frâgade honom vad uttrycket " pâ landet" betydde pâ franska, han hade ingen aning.
Panik.
Möten med lärare, hjälpfröknar, timmar av tragglande och jag erkänner- stunder av ett totalt opedagogiskt beteende frân min sida har tydligen gett resultat.
Ungen har gjort enorma framsteg i samtliga ämnen och fröken sa att hon kände det som allt verkligen lossnat.
Mammahjärtat slog sâ det hördes i hela kvarteret. Jag är sâ himla stolt!

10 âringen däremot är en annan historia.
Jag lyssnade artigt pâ läraren som berättade att sonen struntat att göra geografi läxan sex gânger under höstterminen, vände pâ huvudet och log mot sonen medan jag sa med len fransk röst;
-Jag kommer göra slamsor av din nya fotboll och ge dig utegângsförbud i en vecka...
Det är underbart att vara flersprâkig...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med! Att kunna muntligen uppfostra barnen på "öppen gata" är fiffigt!

Thérèse sa...

Hahaha, förlåt men det lät så roligt, det där med leendet bakåt och 'slamsor av din fotboll' :D Pli ska det va! :D
Skönt att det går framåt med åttaåringen! oftast bara släpper det, som att en plugg lossnat och sen går det kalasbra jämfört med innan! :) Nu har ni ju mer kommit in i gängorna så det kanske bidragit också :)

Svensk chekchouka sa...

judean desert; det är underbart att spela supersval allt medan man delar ut verbala smockor

thérèse; je, det har du rätt i, kanske det har lossnat lite för oss ocksâ...

ExPIAtriate sa...

Hahahha visst är det underbart! Jag brukar göra detsamma på fester och barnkalas, med väldigt vänlig stämma uttala diverse hot på svenska alltmedan jag ler mot barnet ifråga. Funkar väldigt bra och är även en pedagogisk metod då det håller hemspråket vid liv! :)

Anna sa...

Och ni: det är inte uppfostran med hot utan konsekvensuppfostran!

Unknown sa...

Ja usch att barnens skolresultat fâr oss att bli sâ nojjiga. Vi har upptäckt att sedan JP sitter och har genomgâng med Bastien varje söndagsförmiddag sâ har han i princip bara fyror och femmor i varje ämne. Det kan tyckas hârt men franska skolan är hârd sâ vill att han lär sig alla grunder ordentligt innan det brakar loss ordentligt.

Tina sa...

Jag minns det. Och vad skönt att det är bättre nu! Och jag log när jag läste om din svala utskällning på tio-åringen... hahahahahahaha :-D

Svensk chekchouka sa...

exPIA; precis, pedagogik kallas det!

Anna; det har du rätt i ;)

Dossis; man kan säga att de franska och Israeliska skolan är totala motpoler. Jag tycker det är alldeles för slappt här!

Tina, Tänkt att du som aldrig träffat mig minns att jag var orolig för snutten för ett âr sedan, det tycker jag är fint! Kram

TinTin sa...

Fniss. Det är som sagt absolut oslagbart att var flerspråkig, särskilt på ett aningen smalare språk!